Skånetrafiken - Stenshuvud

ab 00

.... SKÅNEIDYLLER

Skånetrafiken: Stenshuvud-Kivik 2013-07-26

Med pågatåg och buss tog vi oss via Lund och Simrishamn till hållplats Rörum/Knäbäckshusen på linjen Simrishamn-Kristiandstad, där vandringen startade vid 11-tiden i strålande solsken. Vi var 15 vandrare varav 2 var hundar.

Första rasten skedde vid den väldigt speciella byn Knäbäckshusen. (Se utdrag ur Wikipedia nedan)

Knäbäckshusen är en by på Österlen som uppstod då Ravlunda skjutfält skulle utvidgas 1956. Då fick byggmästare Liljedahl från St Olof i uppdrag att jämna husen i fiskeläget Knäbäck med marken, mot att han fick byggmaterialet. Liljedahl köpte mark vid Rörums strand och byggde där med resterna av Knäbäck upp en by med nitton hus.
Platsen valde han med Knäbäck som förebild: hedlandskap och havsnära. Liljedahls ambition var att skapa ett museum, men då husen redan från början blev privatägda blev detta inte möjligt. Husen såldes efterhand som de färdigställdes och 1959 stod alla nitton husen klara.
De gamla Knäbäcksborna blev erbjudna att köpa hus i Knäbäckshusen, men bara en var intresserad. De övriga flyttade till närliggande byar. En orsak till att knäbäcksborna inte ville flytta till den nya byn, tros vara att de nyuppförda husen var påkostade med bland annat rinnande vatten, el, WC och elspis, vilket gjorde dem dyra.
Knäbäckshusen fick redan från början karaktären av sommarby och var Österlens första fritidsby. Husen såldes till människor från hela Sverige och har oftast stannat inom släkterna då de är mycket attraktiva. I en artikel i Sydsvenskan 1969-06-29, sade byggmästare Liljedahl, som själv hade hus i Knäbäckshusen, att husen såldes alldeles för billigt. Inget gick för mer än 50 000 kr. Redan 1969 var de värda en förmögenhet. Idag finns två bofasta familjer i Knäbäckshusen, resten är sommargäster.

Därefter fortsatte vi över heden till naturrummet vid nationalparken för ny vätskepaus. Sedan upp på de tre topparna på ”huvudet” där lunchpaketen intogs med en vidunderlig utsikt.

Lite fakta om Stenshuvud:

Stenshuvud i Södra Mellby socken i Simrishamns kommun är Linderödsåsens branta avslutning i öster mot Hanöbukten i Östersjön.
Stenshuvud är sedan 1986 en nationalpark på 390 hektar. Parkens hjärta är det 97 meter höga restberget, som skjuter ut i havet och därmed bryter den jämna strandlinjen.

Sista etappen gick vi upp till Kivik i det fortsatt soliga och varma vädret. Där tackades Kjell för en en utmärkt ledd vandring och väl valda rastplatser. Hemfärd via Kristianstad och Hässleholm.

Skrev Gun och Jörgen Larsson

Bilderna kom från Bengt och Rune

ab 7

Avstigning vid Södra Rörum.

ab 8

Dagens skylt redan här.....2 km till första kaffestoppet.

ab 9

Och iväg är vi ....ett gäng kaffesugna vandrare.

ab 14

Rakt in mot mörka trollskogen....men i detta gänget är det ingen som är rädd för troll, varg eller björn.

ab 13

Så kom vi rakt in bland Knäbäckshusen och här blev det.....

ab 12

...picnick på ängen.

ab 2

Så är vi inne i Naturreservatet.....

ab 1

......och på väg mot Stenshuvud.

ab 15

Efter höghöjdsträningen i Dolomiterna är ju backen upp till topparna på österlen rena barnleken.

ab 4

Uppe på nordtoppen.   (Här blev det också fikapaus)

ab 16

Utsikten kan man ju inte klaga på.

ab 3

Kjell, Sylvia och Rune diskuterar väderstreck.

ab 10

Det var Kjell och Sylvia som höll i dagens vandring...oftast med Kjell i täten......så höll Sylvia koll på att alla var med.

ab 5

Ålagarn till tork.

ab 6

Bara 1,5 km kvar till Kivik.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:41