Skånetrafiken - Höör

hö 0

....HÖÖR

HÖÖR 2013-07-19

Vi var ett glatt gäng som mötte upp på stationen i Ängelholm för att ta buss 9 till Hässleholm.  I Hässleholm bytte vi till tåg och strax innan 10 var vi redo att börja vår vandring. Då hade ytterligare några anslutit sig i Hässleholm. Vi var då totalt 16 personer, vår ledare Rune Bengtsson inräknad. Vädret var stabilt med lite moln och ganska varmt, ett bra vandringsväder.

Vi började gå igenom Höörs samhälle och kom så småningom fram till ”brottets stig” som vi följde. Namnet syftar på stenbrottet som ligger uppe i skogen. Vi gick till en början på en stig alldeles intill järnvägen med hög vegetation på sidorna och så småningom kom vi in i en skog som till största delen bestod av lövträd fast en del gran fanns på sina ställen. Klockan hade blivit 11 och gänget var fikasugna. Vi tog en paus för att äta och dricka. Vi fortsatte sedan och kom till ett vägskäl där Rune lät oss välja på 12 eller ca 15 km. Den längre rundan gick ner till Ringsjön. Vi valde det senare alternativet. Vi lämnade då ”brottets stig”. Vi gick ömsom på grusvägar, asfaltvägar och mjuka skogsstigar och kom efter en stund ner till Ringsjön, där vi följde sjön en bit. Vi kom fram till en badplats där vi stötte på badande. Vi gick sedan uppåt igen och passerade öppna landskap med fina korsvirkesgårdar med halmtak. Den ena gården visade sig vara Sylvias (en av deltagarna) morföräldrahem. Vi kom därefter in i ett skogsområde som omger Orups sjukhus. Det var lite knivigt att hitta rätt där bland alla stigar med färgglada pilar. När vi nådde en liten damm fikade vi en andra gång. Vi kom ut ur skogen och råkade gå åt fel håll och kom nästan ut på riksväg 23 men efter att vi frågat en förbi passerande bilförare stod det klart att vi måste gå åt andra hållet. Vi kom så småningom in i Höör igen. Leden gick förbi Möllan och Mölledammen men 5 av oss (bl.a. undertecknad) hade bråttom till tåget som vi trodde gick 1430 och därför avvek vi och gick närmsta väg till järnvägsstationen. Tåget visades sig vara försenat och gick klockan 14:45. Vi åkte ner till Lund där vi sedan tog Öresundståget till Ängelholm och var hemma 16:15. Vi hade då avverkat nästan 18 km.

Ingegärd Persson

Bilderna tog Bengt:

hö 1

Med långa benet före mot tåget.

hö 4

Interiörbild från ett Öresundståg.....anno 2013.

hö 6

Så var vi klara för ännu en vandring......nummer 133 i år.

hö 2

Det händer att vi går snyggt och ordnat på vänster sida av vägen.

hö 9

Paus vid Ringsjön....men idag var det ingen som vill ta ett bad.

hö 7

Dagens skylt.......inte så farligt som det ser ut, pilen visar vägen till

ett stenbrott.

hö 3

Ibland är det svårt att få kartan och verkligheten att stämma överens...

..men vi hittade vägen till stationen och tåget hittade hem till Ängelholm.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:40