Skånetrafiken - Åhus

svart

......är en tätort i Kristianstads kommun i Skåne län.

Enligt programmet,  den 12/7  Åhus 12 km med Sylvia.

Denna vandring blev en repris av förra årets, gå gärna in och titta på den både vad gäller text och bilder.

Jag var inte med på förra och hade förväntningar inför denna. Det var ju ett fantastiskt väder och då vi kom till Hässleholm var vi 18 st som fick vänta på buss mot Kristianstad, ( det var ju som vanligt problem med tåget), bussen kom ganska snart och efter ett bussbyte till var vi snart i Åhus.

Det hade tillkommit 2 damer, så vi var 20 glada vandrare som till en början gick på gator men snart närmade vi oss skog och efter att ha intagit en del av det vi hade packat ned i ryggsäckarna, tog Sylvia täten in på fina stigar, ganska snart kunde vi se Östersjöns vatten och i horisonten den vita röken (mest vattenånga) från Nymölla pappersbruk. Det blev vandring nära stranden och på den men efterhand blev det fler och fler ganska bruna  damer som ville bli ännu brunare och då vi självklart inte ville vara påträngande, drog vi  oss från stranden och orienterade oss vidare tills vi skulle vända hemåt i skogen.  Efter en andra fikapaus var vi iväg på fina stigar, kom till väg och stigen tog slut, inga problem, Kjell och Sylvia gör en ny stig, snart var vi i en hage med får och dessa blev lite yra i mössan av att se alla oss och hade  svårt att bestämma sej för vilken sida av stängslet dom skulle vara på. Dom hade en ovanlig och mycket vacker färg, jag kallar färgen ”blyertsgrå”.Vi fortsatte på fin stig, snart blev det stadsvandring och vandring vid hamnen, tittade på och kommenterade det mycket stora kapital i form av båtar som låg och väntade på något.

Nu hade täten fått syn på glassbåten och då ökades takten, själv stannade jag till vid Ottos glass, vem som hade den godaste uttalar jag mej inte om men efter att ha intagit 2 kulor vet jag att det hade räckt med 1. Nu var vi nära Absolut Vodkas byggnader och omdömet är att de är mycket vackra, det som produceras är numera inte svenskt men ändå….Efter lite mer stadsvandring och någon liten väntan på buss hade vi ett väldigt ”flyt”med bussar som nästan väntade på oss.

En mycket fin 13km lång  vandring och en minnesvärd vandringsdag. Jag har alla med mej när jag riktar ett hjärtligt tack för detta till Sylvia och Kjell.

Det är Rune som hållit i pennan.

...och här kommer bilderna som Bengt tog:

å 4

Bra start på resan trots en informationstavla som såg ut så här..

å 1

.........måste ju bli dagens skylt.

å 3

Så var vandringen påbörjad.

å 5

Fikapaus 1.

å 6

Här har vi bra driv i steget....så har vi också precis fyllt på med ny energi.

å 2

Paus nummer två i skuggig och skön skogsmiljö.

å  8

Rune skrev att fåren var "blyertsgrå" ...det kan vi väl hålla med om men.......

å 7

Kontrollräkning inför sista etappen.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:40