Skånetr. Finjasön runt

......SOMMARVANDRING

Fredag 2:e Augusti

Vandringsledare : Marianne Gyllenlönn

Denna soliga vackra morgon samlades vi vid Finja kyrka de flesta kom med buss från Ängelholm andra slöt upp på annat sätt

Ca 9.30 började vi vår vandring ner mot sjön, vi var 13 st som vandrade. Från Vittsjö kom 2 damer som skulle testa på att vandra med föreningen.

Efter 3 km kom vi fram till Skyrup där vi hade vår första rast  i  skuggan vid bäcken med utsikt över golfbanan. Det är inte så många backar runt sjön men de som finns är i Skyrup, så nu började det upp och upp och upp, sen bar det lite ner igen och så planade det ut.

Vi kom nu snart fram till en vacker liten badplats där det blev lite drickapaus och njuta av utsikten. Ytterligare några km är vi framme vid Björkviken som är den stora badplatsen med sandstrand. Där höll vi en längre paus och plockade fram vad vi hade i ryggsäckarna, det smakade förträffligt i solskenet.

Nu hade vi avverkat strax över halva sträckan, de 2 damerna från Vittsjö lämnade oss här och stannade för att bada, vilket säkert inte var så dumt i värmen. Vi andra fortsätter nu via Sjörröd och Finjasjöpark med många fina villor. En liten paus hade vi sedan vid Almaåns mynning och nu hade det blivit rejält varmt.

5 timmar och lite mer så är vi då framme vid Finja kyrka igen, vi tackar Marianne och hennes hundar för en mycket vacker och trevlig vandring. Ängelholmarna tar bussen tillbaka, själv tar jag min cykel och trampar hem till Hässleholm, väl hemma visar termometern 30 grader när höstrusket kommer får vi tänka på denna dagen.

Maj-Britt Svensson

Fotograf......se längst ner på sidan.

ac 1

Visst var det en Skånetrafiksvandring men idag blev det bara busresor......förlåt !!  Bussresor skall det ju naturligtvis vara.

ac 2

Här är gänget som gick runt Finjasjön en riktigt varm augustidag år 2013.

ac 3

Lite trädgårdsgodis att njuta av på väg ut mot skogen.

ac 4

Vandringen började faktiskt i riktig skogsterräng....men på spångar....man kan tänka sig att det tidvis kan vara rejält blött här.

ac 5

Som sagt det var en varm dag.....jackorna åkte av och vattenflaskorna plockades fram.

ac 6

Tuffa och Bellis hade fått upp vittringen på vatten, så det var bara för matte och oss andra att hänga på........

ac 7

...och visst kom vi till vatten ......men det var ju inte precis Finjasjön.

ac 8

Hur som helst....en bäck, bord och bänkar....lika bra att ta första fikapausen här.......nästan alla fick plats vid bordet.

ac 26

Fortsatt vandring och snart siktade vi den här skylten....alltså var de tre damerna i täten på rätt spår.

ac 10

Snart fick vi också den första närkontakten med Finjasjön.

Finjasjön är en sjö i Hässleholms kommun i Skåne och ingår i Helge ås huvudavrinningsområde. Sjön är 13,2 meter djup, har en yta på 10,5 kvadratkilometer och befinner sig 42 meter över havet.

I sjön finns gädda, gös, abborre, ål, mört, braxen, sutare, lake, gärs och signalkräftor.

ac 11

Lika bra att ta en liten paus här vid bänkarna.

ac 9

Så fortsatte vår färd mot Björkviken.

ac 12

Tydligen en kontrollportal för Finjasöleden...bästa att gå igenom den.....Kjell håller koll på att alla passerar på rätt sätt.

Undrar om det någonstans i träden sitter en Webbkamera ???

ac 14

En lokal fiskare erbjöd Jörgen och Karl-Wilhelm både brax och gös men det blev ingen affär.....vi hade ju inte kylskåpet med oss.

ac 15

Gun fick "hämta hem" två fisklösa grabbar till gruppen.

ac 16

Så var vi vid Björkviken (halva sträckan avklarad) och här var det dags för den stora lunchrasten. Bord, bänkar och.......

ac 17

.....en fin vy att beundra.

ac 18

Idag är till och med vi lite varma och trötta........klart att ansvaret som vandringsledare tillsammans med matte också kräver sin energi.

ac 22

Nu gick vi nära sjön och hittade många små smultronställen...men inga smultron.

ac 20

Vätskepaus på en naturskön plats.

ac 19

Stor fördel att vandra vid en sjö jämfört med ett hav med saltvatten....tycker i alla fall vi vovvar.

ac 21

Snårvindan är väldigt vacker men har redan varit dagens blomma, så idag blir det istället.......

ac 27

......Fackelblomster.

ac 28

Fackelblomster (Lythrum salicaria) är en praktfullt blommande ört, genom sin purpurröda blomspira välbekant för alla, som känner snårvegetationen på våra otaliga sjöars steniga stränder.

ac 23

Gun och Jörgen banar sig väg genom Finjasöns egna lilla stranddjungel.

ac 24

På slutet av vandringen förlades pauserna gärna i skuggan.

ac 25

Tredje och sista matpausen intogas på en äng UTANFÖR en kohage.               -Vattenmelon var ju inte helt fel idag-

ac 29

Kala skogen.......vet inte vad som har hänt här....både skrämmande och vackert.

ac 31

Strax därefter var vi framme där vår vandring både började och slutade....vid Finja kyrka.

ac 13

Här gick vi......de gula prickarna närmst vattnet visar vår vandring.

ac 30

I Tyringe fick vi vänta en stund på bussen men i övrigt gick hemfärden som på räls......heter det  så även när man åker buss??

Så skickade Jörgen över ett par bilder som han ville vi skulle ta med i berättelsen.......

ac 32

Dagens fotograf i arbete.

ac 34

Avslutningsvis....Kjell tyckte det var en naturskön och fin vandring som trots sin längd inte kändes jobbig.

Stort pluss också till vandringsledarna.

-Och bilderna??   -Nja, de blev väl ganska ok.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:36