Pinnåområdet

BLÖT VANDRING MEN.......

pi 0

.......GLADA MINER

Söndagsvandring i Örkelljunga 19 maj 2013.

Ett 10-tal vandrare lämnade Nya torg på morgonen i mulet men varmt väder. På väg mot Örkelljunga började det stänka lite, och framme vid landisbanan varifrån starten gick regnade det ”på riktigt”.

Ytterligare några vandrare anslöt där och Rune ledde oss, sammanlagt 22 personer, på en fantastiskt vacker runda i Pinnåns naturreservat. Regnet kom fint hela tiden, efterlängtat av många, men inte just idag….En brand i en torvmosse i närheten mådde säkert bra av nederbörden, och vi överlevde ju också…

Vandringen började på väl tillrättalagda spångar och broar och fortsatte på stigar sköna att trampa. Överallt syntes liljekonvaljer i fullt flor, vi såg några få vitsippor och flera stånd med kabbelekor utmed åkanten.

Bokskogen silade inte bara regndropparna genom lövverket utan också ljuset. Det är ”underskönt” vackert med den tidiga, skira grönskan som bjuds nu i naturen. Snart är det över……

Första rasten med fika intogs vid Roddstadion vid Hjälmsjöns strand. Där hittade vi lite lä för regnet.

Så fortsatte vandringen och regnet….

Knappt halvvägs fanns möjlighet att avbryta, då vi var ganska nära bilarna, men alla valde att fortsätta, vi var ju redan blöta.

Det var lite annan skog, mera barrskog, men lika bra att trampa, och efter ca 9 km var det dags för nästa fikapaus.

Efter 3 tim och 40 minuter var vi tillbaka vid bilarna. Vi hade avverkat 12,7 km och vandrat i 2 tim och 30 minuter. Timmen  emellan gick åt till raster och Runes information till oss ”utombys” om händelser och kultur i hans hembygd  . Medeltempo var 18 minuter/ km. Det var 77 % luftfuktighet och temperaturen var 17 grader.

Rolf tackade Rune för den vackra rundan och vi instämde alla i en varm applåd.

Vid datorn: Marie Louise Svensson

PS: Karl Vilhelm kunde inte nog beundra och ösa beröm över Örkelljunga och dess omgivningar. Vem vet, kanske får Rune snart en ny "granne".

Kjell

Fotografer: Bengt och Jan

pi 10

Starten vid landisbanan.....och fortfarande torra.

pi 4

Kort paus vid Hjälmsjön.

pi 20

-Eagle has landed (Neil Armstrong, 1969)

Idag kunde vi uttrycka oss på samma sätt, Karl-Vilhelm "The Eagle" Hansson är tillbaks i vandringsspåren efter vinterdvalan.

DÅ ÄR DET SOMMAR !!

pi 3

Rune som vandringsledare gick i täten som han skulle men idag var det bättre att gå som kökarl.

pi 6

Kaffe/te - paus....delvis i skydd .

pi 7

Kjell och Rune smög iväg och hittade en bra plats under en nästan regntät bok.

pi 11

Jan passade på att dokumentera dagens blomma....Liljekonvaljen.

pi 2

Fortsatt färd genom bokskogen.

pi 8

Ungdomlig kreativitet....det gillar vi....men idag stängt på grund av regn. De skulle bara veta vilka affärer de gick miste om idag.

pi 12

Vattentornet i Hjälmsjö....säkert mer vatten utanpå än inne i tornet idag.

- THE END -

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:39