Örkelljunga - Grytåsa

ö 0

RUNES RUNDA

VÅRVINTERVANDRING VID ÖRKELLJUNGA     Söndagen den 24 mars,2013

20 deltagare     12 km      Vandringsledare: Rune Bengtsson      Kökvinna: Helena Karlsson

Det var en solig vårvinterdag. Vi startade kl 9.00 vid Nya Torg för transport till Landisbanan i Örkelljunga där somliga andra anslöt. Vi följde Skåneleden och Pilgrimsleden cirka 5 km och vid Grytåsa gjorde vi ett första stopp för fika. Sedan gick vi på en nedlagd banvall. Det var SSJ, som stod för Skåne-Smålands Järnväg. Den öppnades i etapper i slutet av 1800-talet och lades ned i etapper i slutet av 1900-talet. Den band ihop nordvästra Skåne med Värnamo. Vid Fantehåla stannade vi och begrundade vår gamle vän Fantes öde. Här blev den olydige gesällen Fante dräpt av sin mästare.Men minnesstenen på en kulle påminde om ett slag mellan svenskar och danskar på 1500-talet. Stenen ersatte ett träkors som togs bort när man anlade järnvägen.

Det var en fin vandring, ingen risk att man skulle halka och slå sig trots att det var snö kvar på en del ställen. Det var några minusgrader och då är snön inte så hal och så var det slät mark hela tiden. Inte den minsta lilla backe. Vädret var perfekt, solen sken. Rune delade som alltid med sig av sin kunskap om bygden och dess historia och det tackar vi för. Kunskap är lätt att bära med sig.

Kerstin Nilsson

Fotografer: Bengt och Jan.

ö 4

Start vid Landisbanan där Rune hälsade oss välkomna.

ö 5

Så var vi igång !!!

ö 10

Kom snabbt allihop........

ö 11

.....ser ni ?? Nu är Rune här med ett nytt gäng vandrare, kan det vara så mycket roligare att knata runt i kylan än att stå här inne med bekvämt avstånd till maten och i hygglig värme ???

Får se om vi kan få ett snack med honom nästa gång han är ute och rekar??

Ö 1

Ett litet informationsstopp....Rune har mycket att berätta om sina hemtrakter och är ordentligt "påläst".

ö 2

Fortfarande riktigt vinteväglag på sina ställen.

ö 12

Fikapaus i ljummen vintersol.

ö 3

Visst kan man märka att solen värmer.......men bara lite.

ö 7

Raksträcka.....vandring på en gammal banvall.

ö 6

Det gäller att underlätta för brevbäraren......kul att vi har fotografer som håller bländaren öppen.

ö 8

Minnessten vid Fantehåla.

Det var i Fantehåla det stod ett slag mellan danskar och svenskar den 27 augusti 1510. Tyge KrabbeHelsingborgs slott fick underrättelse om att en svensk rytteriavdelning om 700 man var på väg mot staden under ledning av förre riksrådet Åke Hansson Tott och riddaren Ture Svensson. I Fantehåla överrumplades den svenska truppen och Åke Tott stupade för ett lanshugg och den svenska truppen måste retirera. Ryktet om slaget spreds vida omkring i en folkvisa. Tyge krabbe förevigade slaget i väggmålningar på Vegeholms slott. Senare restes ett träkors på platsen. När Skåne-Smålands Järnväg drogs fram stod korset i vägen och togs bort. 1923 ersattes korset med en minnessten på initiativ av dåvarande ryttmästaren von Geijer på Vegeholm. Minnesstenen uppe på kullen berättar om händelsen vilket gett namn till ett par av gatorna i Örkelljunga.

Stenen fick Tyge Krabbes Opskrift: 1510 Tirsdag efter Bartolomej da stod det Slag ved Fanteholle mellem mig og Her Aage Hanssen og jeg fik Død paa hannem.

ö 9

En extra kopp java kan vara gott en kylig dag som denna.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:36