Norra Rössjön

VANDRING RUNT..........

rösj 0

.........EN SJÖ

Söndagen den 1 september Vandring vid Norra Rössjön.                              Stunder med strålande sol sedan öste regnet ner, så började denna söndag. Helena hade informerat mig och Catharina om att det var söndagsvandring och att, om man är medlem så är det inte bara dessa fantastiska långresor som gäller. Vi hade andra planer för dagen men när Helena kommer med förslag skall man lyssna för det brukar bli lyckat.  Servade med stövlar regnkläder , matsäck och skjuts kom vi till Tåstarps skola där redan Marianne, Tuffa och Bellis fanns. Strax kom det några bilar från Ängelholm och ute från Bjärehalvön. Vi körde i kolonn upp mellan sjöarna i Tåstarp sedan vidare uppåt och åter mellan 2 sjöar Rössjön och Västersjön. Regnet öste ibland ner så man skulle kunna tro att vi hamnat i någon sjö. Väl framme norr om Rössjön klev vi ur våra bilar och det var tveksamt om vi skulle ta på regnkläderna eller ej. Vandringen började med en stigning , som oftast känns mer än den verkligen är, när den kommer i början innan man fått upp ”ångan”. Alla 21 hängde bra med. Det var mycket vacker bokskog vi gick genom och de som hade ”svampögon” och en liten påse hittade fina svampar att ta med hem. För min del blev jag glad över att träffa så många glada vandrarkompisar från Dolomiterna (den resan var ju oförglömlig). Boris har blivit tillfrågad om han vill leda en vandring i Skånes ”Dolomiter” Hovs hallar för Rolfs bussar från Ulricehamn. Det låter ju trevligt. Vandringen blev mindre ansträngande när vi fått upp värmen och det var sällan regnkläderna behövde nyttjas. När vi kommit ner till Rössjön var det tid för den alltid lika välkomna fikapausen. Nu kunde vädret inte vara bättre, sol sken och vi hittade stockar att sitta på.  Mätta och belåtna fortsatte vi vandringen och Marianne visade en liten udde där hon brukade bada. Helt plötsligt var vi framme vid våra bilar och Helena som var kökvinna kunde konstatera att alla 21 vandrarna hade kommit i mål. Helena tackade Marianne för en mycket fin vandring och att hon hittat en så vacker rastplats, Men då protesterade Boris det var nämligen han som hitta den. Marianne,Tuffa och Bellis fick en varm applåd från oss alla glada vandrare. Gösta (från Södertälje) vid pennan.

Bilderna kom ännu en gång från Bengt....

rösj 1

Ännu en vandring som började i regn men slutade i sol.

rösj 2

Med dagens tre(3) !! ....ledare i täten.

rösj 6

Ett skönt gäng på väg genom skogen.

rösj 4

Fikapaus vid sjön. Kerstin beundrar och begrundar.

rösj 5

Så blev det tid att dra vidare..........tillbaka mot bilarna.

rösj 7

Ibland var det utförsvandring !!

rösj 3

Vandringen är avslutad och det var dags att tacka vandringsledarna för en väl genomförd vandring.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:38