Mårtensvandring

MÅRTENS- / FARSDAGSVANDRING MED...

må 0

..........LASSE MARK

Hur var det nu med Mårtenstraditonen och Fars dag ????

Mårtensafton

Dagens tradition hänger samman med att helgonet Martinius (senare Martin av Tours) firas den 11 november. Martinius var ursprungligen en romersk soldat från det område som idag är Ungern. Enligt sägnen ville invånarna i staden Tours göra honom till biskop mot hans vilja. För att slippa det ansvaret gömde sig Martinius bland gässen, men gässen kacklade och avslöjade honom vilket ledde till att han trots allt blev biskop. Gässen äts därför som straff för att de avslöjade Martinius. Händelsen lär ha utspelat sig den 11 november 371.

Fars dag

Fars dag har sitt ursprung i 1910-talets USA. Initiativtagare var Sonora Smart Dodd i Spokane, staten Washington, som ville hedra sin far William Smart för att denne ensam fostrat henne och hennes fem syskon på sin farm i Washington sedan hans hustru, då hon fött familjens sjätte barn, dött i barnsäng. Mrs. Dodds initiativ spred sig och redan 1924 förklarade president Calvin Coolidge att han stödde idén. Det skulle dock dröja ända till 1966 innan president Lyndon B. Johnson instiftade den tredje söndagen i juni som Fars dag i hela USA.

Fars dag firades första gången den 19 juni 1910 i Spokane, staten Washington. Seden kom till Sverige 1931 och dagen firades till en början i juni även i övriga Norden. Efter önskemål från det nordiska handelssamfundet senarelades tidpunkten för Fars dag till november för att ligga bättre i förhållande till Mors dag. Fars dag infaller därför numera på andra söndagen i november.

Söndagen den 10 november.

Det blev 23 personer som samlades vid gamla skolan i Margaretetorp, denna skola är ju nedlagd för undervisning, numera är det föreningar bl.a PRO som använder byggnaderna.

Martin och Martina hade namnsdag, det var även Mårtensafton och inte minst sände vi ett Grattis till alla pappor, inte bara till Lars med 2 barn.

Efter att ha kört ett ett par km ytterliggare hälsade Lars välkommna och berättade lite om vandringen. Och vandringen startade med en stigning som gjorde att vi fick upp både puls  och värme, därefter blev det en behaglig vandring, jättebra vandringsväder, ca 6 gr plus, hög fuktighet i luften och därmed mycket syre i den.  Jag en yrkesskadad fd lantbrukare och aktiv med skogsbruk kunde tycka att fälten här uppe på åsen var ganska stora och brukningsbara men tankarna är kluvna när jag ser dessa odlingsrösen och gärdsgårdar med sten som tagits upp ur dessa marker. Vi passerade en ganska stor åker som markberetts för plantering,  tror det kan vara till barrträd. Som barrträd räknas även lärk, kan även vara till granplantering för att bli till julgranar. Som på beställning när vi vandrat halvvägs fanns det sittplatser vid vägen i form av stubbar, som de flesta av oss intog till fikarasten. Efter denna rast var det dags för traditionen, en gratis utlottning av en rökad tupp. Lasse höll i lottringen och i dragningen hade Kerstin Johannson  rätt nummer och blev en glad vinnare av  tuppen.

Nöjda och glada vandrade vi vidare. Det slår mej alltid vilken betydelse dessa vandringar har socialt,  hela tiden är det konversation i ledet. Vi vandrade på mindre vägar,  både asfalt- och grusvägar och nästan obefintlig trafik. Det hade varnats för regn men det blev inget regn över oss. Vi avslutade vandringen med lika mycket nedför som vi hade uppför i början och framme vid bilarna kunde vi  med en sedvanlig applåd tacka Lasse för att han lett oss på denna 7,8 km långa vandring.

Rune Bengtsson

Det var Bengt, Jan och Kjell som tog bilderna på denna vandring.

må 13 Några var tidigt på plats vid samlingspunkt 2.

må 11 Framme vid startpunkten kunde Lasse räkna in en karavan av 10 bilar....

Vi tänker alltid på miljön och åker med så få bilar som möjligt från Nya Torg....idag var det dock miljövänligt att en del körde direkt till Margretetorp istället för att köra bort och vända vid Nya Torg.

må 12   Lasse ger oss lite information innan vi ger oss iväg på vandringen.

Kökarl utses: Rune.

må 2 "Vårflod" i bäcken..........sedan var det dags att.......

må 4  ........passera bron på vår väg mot Brammarp.

må 3  Här var det gott om skyltar......vänster mot Brammar.

Man kan undra vad det är för hus som är till salu???

må 18

Objektet: Lyxig enrumsstuga på attraktiv hörntomt. Utsikt över naturskönt område. Obegränsade möjligheter att flytta bostaden på den 9000 kvm. stora tomten. Pris diskuteras.

Besiktigad och klar !!! (Svensk Bilprovning)

må 15

Vi följer våra regler....snyggt till sidan när det kommer fordon som vill fram.

må 10

Lasse berättar om gårdar och människor som levt vid Brammarp.

må 8

Så var vi på väg igen.

må 16

Tid för kaffe och mackor.......lite gråkallt väder, då sitter det bra med varm dryck.

må 17

Damernas hörna...fullt så dimmigt som det ser ut var det inte, vi får skylla på imma på linsen.....som ändå gav lite mystik till bilden.

må 7

Här var det ingen dimma eller mystik i bilden men väl spänning, Lasse delar ut lotter i Mårtenslotteriet.

Och vinnare blev........

må 6

.....Kerstin. Bilden tagen hemma i trädgården efter att vinsten hade levereats och packats upp. Inte en gås men väl en rökt tupp.

må 5

När vi nu ändå är hemma hos Kerstin och Bengt, så hämtar vi dagens skylt ur Bengts bildarkiv....det är säkert många av er som har sett skylten....men visst är den lite kul.

må 19

Tillbaka till dagens vandring.......nu har träden tappat sina löv och sin färgprakt.....snart tid för snö och kyla.

må 20

Kökarlen håller sin plats och har full koll på läget.

må 21

Träden föll men trådarna höll.

må 22

Tillbaka vid parkeringsplatsen och alla bilarna stod kvar.

må 9

Kjell höll tacktalet till dagens vandringsledare och alla stämde in i en stor applåd för Lasse.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:40