Linghult - Högalt

....HALLAND

Söndagen den 13 oktober, 2013         Vandringsledare: Egon Lindqvist

Samling Nya Torg kl 8.45        Km: 12

Vandringen startade i Hishult kl 9.30 och vi var 27 deltagare. Många var nya och vi hoppas att de blir medlemmar och vandrar med oss fler gånger. Hela vandringen höll vi oss i Halland. Dagen var mulen och luften var fuktig men något regn blev det inte. Vi gick på smala grusvägar och ännu smalare vångavägar och skogsstigar.Det var mest lövskog med praktfulla färger men på slutet lite dämpande gran. Vår vandringsledare gjorde några stopp och berättade om trakten som han var väl hemmastadd i eftersom det var hans hemtrakt. Vi fick höra om ett nedlagt cementgjuteri och om en igenvuxen torvmosse. Men också det motsatta: vi passerade ett mycket blått hus som varit gästgiveri i Knäred men som flyttats hit. Vandringen blev en lektion i hembygdskunskap. Vi såg stora och små hästar, en åsna, svartvita kor och lamadjur. En av sällskapets små hundar skuttade in i åsnans inhägnad och vi höll andan av rädsla för att åsnan skulle ge hunden en spark. Men nej, hunden skuttade ut helskinnad och vi andades ut. Vi gick längs en sjö som heter Oxhultasjön och där hade vi vår första rast. Det blev en mycket behaglig dag. Vi gick ganska fort för det var inte kuperat och där jag gick pratade vi lite om torvhantering och ord för det. Där jag växte upp nära en torvmosse utanför Lönsboda i n.ö. Skåne sa man att man vände torv när man satte ihop fyra  torvar på kant och lade en över och när man byggde höga kupor av torven sa man att man kupade (eller kuade) torven. På Hallandsåsen hade man tydligen andra ord. Intressant! På platsen där vi parkerat våra bilar fanns inga parkeringsautomater så markägaren fick en present. Egon avtackades med en uppskattande applåd och vi återvände hem (i regn!) nöjda och glada.

Kerstin Nilsson

Benny, Kjell och Rune tog "några" bilder......

li 1

Egentligen så börjar våra vandringar redan på vägen till Nya Torg. Denna morgon var det mulet och fortfarande inte riktigt ljust när vi gick mot första samlingspunkten.

li 2

Samlingspunkt två...vid Ladan i Nordanå.

li 3

Så var vi till sist framme vid startpunkten och då bestod gruppen av 27 personer och tre hundar.

li 4

Dagens vandringsledare .....Egon.... är klar och har fattat vandringsstaven, så då är det bara att ge sig iväg.

li 5

Full fart framåt.

li 6

En dag kvar tills älgjakten startar....då tar inte Barbro några risker.

li 7

Så där ja.......då kunde vi alla känna oss lite säkrare.

li 10

Mest grått väder men här har Rune fångat det ögonblick när solen nästan bröt igenom.

li 9

Rune överraskade oss denna dag med att också få en bild av denna sällsynta och vanligtvis skygga fågel...den rödhättade trähackspetten....bra jobbat.        Dagens fågel 1.

li 30 Det här motivet var lättare att fånga på bild....Linghults gamla skola....numera privatbostad.

l4

Ett torp vid en skogsväg.

l29

Vi vandrar vidare........här kommer kögruppen.

l34

Så fick vi ett möte med Ior (?)...i alla fall dagens Åsna.

l15

Det fanns många som ville dokumentera dagens upplevelser.   l6

- Hej, vad är ni för ett par skojare ???

l7

Även Egon var tveksam till om alla älgjägarna hade koll på kalendern...bäst att ta på reflexvästen.

l24

En av många fina höstbilder.

l30

På väg ner mot fika och sjön passerade vi ett par ponnyer.

l51 Egon förevisar Linghults Alpincentrum.....här tränade traktens ungdomar för senare stordåd i både svenska och utländska slalombackar.

l14

Bilden från Rune visar bättre på hur brant backen var ???!!!

l52

Så var vi framme vid första rastplatsen....och en väldigt vacker sådan.

l9

De flesta tog fram kaffe och smörgåsar men Kjell ville först....

l18

...försäkra sig om att han fick med sig ett par bilder av.......

l19

...Oxhultasjön.

Oxhultasjön är en sjö som ligger utanför Hishult på vägen mot Laholm i Laholms kommun i Halland och ingår i Lagans huvudavrinningsområde. Sjön är 2,9 meter djup, har en yta på 1,58 kvadratkilometer och befinner sig 78 meter över havet. Sjön avvattnas av vattendraget Smedjeån.

l31

Det fanns fler som valde fotoapparaten före kaffekoppen...här har Benny fångat ett gäng pausande vandrare nere vid sjökanten.

l16

På väg genom skogen igen.

l20

-Här låg en gång ett cementgjuteri........byggstenarna man tillverkade var så här stora.

l21 Kossorna stod på rad och tittade på oss när vi passerade.

- Nu kan ni sprida er på fältet igen, vi är kögruppen.

l1 Dagens fågel  2:

Tamgås är den domesticerade formen av gäss och finns över stora delar av världen. De härstammar från grågås eller svangås men har ofta kortare ben och rundare buk än sina vilda släktingar. Domesticeringen av gås har pågått under mycket lång tid och det finns arkeologiska fynd från Egypten som visar att tamgäss förekom för 4000 år sedan.

l2

Lika bra att vi tar dagens Vovve här...den här gången blev det Mira....här i mattes trygga famn.......annars...

l3                    ......är hon en 6 månaders valp med massor av spring i benen....

l32

.......hon kan sitta fint också men då måste det finnas en chans att det är något godis på gång.

l23

Mer om hundar, dagens skylt ser ut så här. Här har man inte sparat på krutet.

l25

Gott om rönnbär....då kan vi räkna med en lång och kall vinter....igen.

l10

Rune tar gärna bilder på gamla jordkällare.....och några av oss vet varför.

l11

Sågen var stängd, så  där var det lugnt och fint....

l22

...då passade vi på att ta den andra fikapausen........

l12 ...här fanns det ju gott om bra sittplatser.

l27 Vi går vidare....här passeras en gård.....välkänd för några i gruppen.

l 50

En sista smal stig innan.........

l28 .....vi är klara med dagens vandring.

Mira får en avskedskram av Barbro...eller är det tvärtom ????     l13 Egon bugar och tackar för den stora applåd som vi alla var med på, den här vandringen gör vi gärna om.

l26

Det togs inte ut någon parkeringsavgift på gården, så det blev en present till godsägarna istället. De kunde inte följa med på dagens vandring eftersom de inte hade någon termos till kaffet....nu har de en...så då???

NU var det slut !!

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:40