Krapperup

abb 0

....MARIE-LOUISE

Vandring vid Krapperup    2013-08-11

Vi var 12 vandrare som träffades på Nya Torg kl. 08.30 för samåkning till Krapperup.

På parkeringen  vid Krapperup slott väntade ytterligare  ett par personer.

Marie-Louise hälsade oss välkomna och informerade om hur vandringsvägen var tänkt och så bar det iväg ner genom rosenträdgården vid slottet där vi fick se en mängd olika sorters rosor som var väl namngivna. Vi följer en stig fram till en gång och cykelväg som var byggd på gamla banvallen där en gång tågen mellan Helsingborg och Mölle tuffat fram.

Den gamla järnvägslinjen byggdes 1910 och revs upp 1963. Vi går vidare genom en hage med nyfikna kor och följer sedan en mindre bilväg mot Lerhamns pir ca 3 km bort.

Vi  fortsätter  längs stranden  mot Nyhamnsläge och när vi kom fram till hamnen konstaterade vi att det fanns både bord och stolar som väntade på oss. Vädret var perfekt för vandring och vi tog oss god tid att njuta av både medförd förskaffning och den härliga miljön.

Vi tar oss sedan upp till gång och- cykelvägen, som vi tidigare korsat, och vandrar sedan en bit på denna. Vi går över en ”trappa” och följer leden över en hed med utsikt över Öresund fram till Lerhamn. Vid Lerhamn viker vi så av  genom Krapperupsparken tillbaka till våra bilar.

Under vandringen berättade Marie-Louise om en del sevärdheter bl.a. visade hon på de  sjuuddiga stjärnorna på slottets fasad som var släkten Gyllenstjärnas familjevapen och informerade om att slottet byggdes på 1500 –talet och drivs av en stiftelse sedan 1967.

På vår väg passerade vi, bl.a ett stort japanskt lärkträd, en ståtlig blodbok , hängbokar och ett apträd.

Det var en mycket fin söndagsutflykt och Marie-Louise som var väl förberedd såg till att vi fick en mycket trevlig vandring.

Rolf

Rune tog alla bilderna.

abb 1

En härlig start på vår vandring....grönt och friskt.

abb 2

Kort info-stopp.

Möllebanan eller Höganäs–Mölle Järnväg (HMöJ) var en 10 kilometer lång järnvägslinje som sträckte sig mellan Höganäs och Mölle i Skåne från invigningen 1910 till nedläggningen 1963. Banan byggdes av privata aktörer, inte minst hotellägare i Mölle, och av Brunnby kommun. Syftet med banan var att förenkla turistströmmarna till Mölle.

abb 5

Vandring genom en........

abb 7

................ kohage.

- Hej Rune, blir det bra så här??? -Vi brukar kolla er hemsida och nu MÅSTE vi ju bara gå in och se hur den här bilden blev.

abb 6

En kort vandring och sedan var vi nere vid havet......då passade det med .......

abb 8

...en fikapaus bland bord och bänkar i hamnen i Nyhamnsläge.

Nyhamnsläge hette från början Nyhamn. Namnbytet till Nyhamnsläge skedde i och med järnvägens tillkomst år 1910. Postortsnamnet Nyhamn var redan upptaget, och två postorter fick inte ha samma namn i Sverige.[2]

Ortens första hus byggdes år 1778 av skomakaren Jöns Öfverberg.

abb 10

Så blev det lite motigare...något som Marie-Louise och Boris tydligen bara tyckte var lite uppfriskande.

abb 9

Här fick vi lite mer skydd mot vinden.....och vi kunde öka takten.

abb 11

Dagens veteranbil.....har tyvärr inte mer information om märke och år.

abb 15

I Krapperups slottsdammar fanns det mycket att titta på....

abb 14

...gräsänder....kanske inte så ovanliga......

abb 12

..........Guldfiskar finns lite här och var men.......

abb 13

....den här Sköldpaddan är väl lite mer ovanlig på våra breddgrader. Han/hon tycks också känna sig som "herre på täppan"

abb 16

Marie-Louise förevisar trädgårdens Japanska Lärkträd.

Japansk lärk (Larix kaempferi) är art i familjen tallväxter.

abb 17

Här har vi slottet !!!!

Historia

Slottet var mäktigt och ett av de största i Skåne och de flesta gårdar och byar runtomkring, bland annat Arild och Mölle, lydde under dess styre.

Genom århundradena har det ägts av ett stort antal svenska och danska släkter. På 1700-talet blev slottsegendomen ett fideikommiss. Detta avvecklades under 1960-talet och Gyllenstiernska Krapperupsstiftelsen, som idag äger slottet, bildades (efter dess senaste ägare släkten Gyllenstierna).

abb 18

En karta över ägorna......

abb 20

........och en karta med vår vandring inritad. (från Rolfs GPS)

abb 19

Så avslutades dagen som vanligt med en stor applåd till vandringsledarens ära.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:37