Klåveröd

k 0

Klåveröd är ett strövområde på Söderåsen i Skåne, mellan Kågeröd och Ljungbyhed, strax norr om Söderåsens nationalpark. Området är ett av tjugo strövområden som Stiftelsen Skånska Landskap ansvarar för.

Klåveröd består av ett kuperat landskap med stor variation i vegetationen – bokskog via blandskogsområden med ask, avenbok, al och hassel till djupa granskogar. I nordöst ligger Traneröds mosse, en orörd högmosse av internationellt värde, och här finns klockljung, tranbär och det för Skåne ovanliga hjortronet.

Söndagen den 14 juli

Vandringsledare: Bengt Johansson

Längd: 10 km

Så blev det inte en debutant utan undertecknad som fick skriva några rader om denna söndagsvandring. Vi var ett 15-tal vandrare i gruppen när vi nådde startplatsen och det var bra vandringsväder…lite mulet, ganska varmt och framför allt  inget regn i sikte….inte ens på DMI.

Här vid Klåveröds strövområde hade Bengt hittat en riktigt fin vandring åt oss, sällan eller aldrig har naturen runt oss växlat så mycket och så många gånger som här i Klåveröd.

Det kändes också som ett ”levande” strövområde, vi träffade/såg en hel del andra vandrare ute på stigarna. Dessutom var det nya fina spångar som bar oss över de blötaste områdena vid mossarna….alltså ser det ut som om området underhålls på ett bra sätt.

I övrigt hänvisar jag till bilderna och undertexterna.

Jodå, som bilderna visar, så fick vi en lång, lugn och skön matpaus efter nästan exakt halva vandringen.

Det blev också sedvanligt tack och stor applåd till Bengt som kom i mål med lika många vandrare som startade vandringen och som skall ha beröm för upplägget av dagens vandring.

Kjell

....jag tog några bilder också.

k 1

Bengt ger kort information om dagens vandring.

k 2

Han ser lugn och samlad ut inför dagens ansvarsfulla uppgift men.......

k 3

...här är minen lite mer bekymrad.

-Jag sa till Kerstin att ta med kartan...men detta är ju vår svampkarta.

k 4

Lite skämt och lite.....

Vi kom i väg i alla fall och här går vandringen på nya fina spångar.

k 35

Inte som i Dolomiterna men lite backar att besegra här i Skåne också.

k 36

Och en mycket varierande vandring...barrskog, lövskog,mossar......

k 7

Vi hittade två blåbär och Marianne tog bägge......Viggo och Bertil letar tröstlöst efter fler...men nej.

k 8

Ett kort stopp vid resterna av......

k 9

.....Magnus Åkessons gård. Tyvärr omöjligt att läsa texten på bilden men det syns ju bra hur gården en gång såg ut.

k 10

När man bara har en svampkarta att gå efter kan det ju vara bra att följa Skåneleden.

k 11

Det fanns gott om harsyra i markerna.

k 12

Så harsyra får bli dagens blomma eller snarare växt.

Harsyra (Oxalis acetosella), i Bohuslän också kallad surklöver, är en flerårig växt inom släktet oxalisar och familjen harsyreväxter. Andra äldre namnformer är Harväppling, Gökmat, Värhane, Göksyra, Kukukål, Qvällsöf, Töstgräs[1]. Bladen är ätbara och har en syrlig smak, vilket beror på den höga halten oxalsyra. För mycket oxalsyra kan vara skadligt, så den ska inte ätas i stora mängder[2].

k 13

Passage genom en ravin.

k 14

Så blev det dags för kaffe/te och smörgåsar.

k 15

Några hittade ett bord.....och några har inte tid att pausa utan jobbar med att komma fram till var vi är.

k 16

Efter rast och vila fortsatte vandringen över ett kalhygge.

k 17

Så var vi helt plötsligt ute på en "fotbollsplan".

k 18

Inte mycket att tillägga......en sträcka med härlig skogsvandring.

k 19

En kort skogsrast och mellan stammarna skymtade vi Klågerödssjön.

k 20

Sist i kön....Viggo...dagens kökarl.

k 22

Till sist tog vi en runda ut på Traneröds mosse......

k 21

.....där såg det ut så här.

-  SLUT -

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:40