Hallands Väderö

SÖNDAGEN DEN 9 JUNI

b 0

Ö-VANDRING MED MARIANNE

Söndag 9/6 samlades 30 personer på bryggan i Torekov för att med båten Nanny ta oss över till Hallands Väderö.
Ön är endast 3,1 kvadratkilometer stor. Den är 3,2 km lång från sydspetsen till Stora Tången i norr och på det smalaste stället är den inte mer än 650 meter. Öns högsta punkt finner man på Kallskärslid 23,8 meter över havet.

1027  Väderön omtalas för första gången i skrift i Snorre Sturlasons Konungasagor.

Ön ägs och förvaltas av Svenska kyrkan
Båten la till i Sandhamn och där tog Marianne Johansson  med oss på en fin och mycket givande vandring runt ön.
Vi fick veta att det avverkades enebuskar och björnbär ris för att förhindra igenväxning på ön, och för att bl.a ekarna skulle få växa upp.
Det finn ett 10 tal arter av Björnbär.
Vi fick även se en del fina gamla träd bl.a Badkars linden, Liggande linden och hamlade lindar. Och den gamla Eken - som har ett omfång på 7,2 meter + andra gamla fina ekar.
Vi passerade Ravnahult - namnet stammar från dansktiden och betyder Korpskogen. Ravnahult är en öppen betesmark, där det går ungnöt, får och hästar som skeppas dit tidigt på våren.
På stigarna kunde man se den röda skogssnigeln, som inte är någon mördarsnigel, utan en variant av den svarta skogssnigeln.
Vi fick även se sälarna som låg och gottade sig ute på skären.
Jag skulle nog kunna skriva mer om detta, men jag måsta säga att det ska upplevas och inte läsas.
Jag och alla som var med tackar Marianne så mycket för en upplevelserik vandring.
/ Piia

Tre fotografer: Bengt, Kjell och Rune

b 10

Biljetter...biljetter, vi måsta ha biljetter annars kommer vi inte ombord på båten.

b 20

Alla ombord...då kan vi lägga ut.

b 21

Målet för dagens utflykt.....Hallands Väderö.

Hallands Väderö är namnet till trots en skånsk ö i Kattegatt, 3 km² stor, i Torekovs socken i Båstads kommun i nordvästra Skåne. Ön har unika natur- och kulturvärden och är sedan 1958 klassad som naturreservat[1] samt som Natura 2000-EU-område. Dessutom har den ett milt klimat, där nederbörden är mindre och solskenstimmarna fler än fastlandets.

b 4

Välkomstskylt  med karta och i kiosken kunde man köpa en egen karta om man så ville...det var det många som ville.

b 22

Marianne samlar ihop den 30 personer stora gruppen.

b 24

Och iväg var vi.

b 25

Marianne berättade också om det viktiga arbetet med att hålla landskapet öppet...vilket betyder att man måste såga ner vissa buskområden på ön.

b 26

Inte helt lätt att ta sig fram på dessa områden.....

b 27

....men snart var vi i områden med snällare underlag.

b 11

Det ser ut som om vi väntar på att hjäp skall komma från ovan....

b 30

.....men egentligen beundrar vi bara öns äldsta ek.

Den lär vara mer än 400 år gammal.

b 12

Det fanns många intressanta träd på ön....här är den mest omfångsrika eken...mer än sju (7) meter runt om. Och utan vandrare som skymmer sikten, så ....b 31

.....ser den ut så här.

b 30

Kungseken hör också till de mer kända ekarna på ön, här stod Oscar den II på pass när han var här på ön för att jaga hare.

b 29

För att inte tala om badkars linden....när det har regnat mycket finns det vatten i "badkaret" men idag blev det torrsim för Pia och tjejerna.

b 32

Till sist men inte minst....liggande linden.

b 35

Vid linden var det också dags för en längre fikapaus....

b 13

....några intog kaffet "unter den Linden"....

b 1

....några letade efter smörgåsarna som förmodligen låg kvar hemma i kylen.....- Men vi har några kex.

b 36

Och en gjorde som antikens romare och la sig till "bords".

b 17

Så tar vi dagens blommor och blad på en rad.....

Först ut ..Ängsull

b 43

Svärdsliljor vid Oadammen (lite fler än den bukett vi såg i Tåstarp)

b 28

Här har vi den vackra Rödbläran som får bli dagens blomma.

Rödblära (Silene dioica) är en art i familjen nejlikväxter. Artnamnet "dioica" syftar på dessa växters dioecism, även kallat tvåbygge vilket innebär att han- och honblommor förekommer på olika plantor. Den förekommer i större delen av Europa och i Nordafrika, den är naturaliserad på många håll i världen. I Sverige är rödblära vanlig i nästan hela landet på fuktiga marker som vid kärrkanter och stränder.

b 40

Sedan blev det vandring mot fyren och vidare......

b 41

........ut mot havet.

b 2

Det var vacker där ute i havsbandet och om.....

b 16

...man tittade riktigt noga, så kunde man se sälarna som låg där ute på kobbarna.

b 14

Vandrarföreningens yngsta medlemmar tränar inför betydligt tuffare utmaningar.......

b 15

Tur att vi har ett par professionella kofösare med oss...Bo och Rune Cartwright.

b 34

Knut hade inte varit med och vandrat på ett tag men nu var han tillbaks och då tog han genast tillbaks titeln som dagens Vovve.

GRATTIS!!

b 42

Marianne pekar på en jordhög !!?? Nja, lite intressantare än så är det, därunder finns det jordmyror och inte bara det utan också bladlöss som myrorna håller som boskap...och tro det eller ej men de mjölkar bladlössen !!!  Jo, det är faktiskt så.

b 18

Gruppen passerar Kappelhamn.

b 3

Nu var vi väl värda en glass före hemfärden.

b 44

Vi väntar på båten !!

b 45

Där kommer hon............vår Nanny.

b 19

Rune räknar ihop oss....jodå, vi har 30 personer med oss tillbaka också..... men om det är de samma som när vi började dagen vet jag inte???

b 46

Antalet var ju i alla fall rätt och då kunde Rune och Bengt passa på och lösa ett par världsproblem under färden....fanns ju inte så mycket annat att göra.

b 47

Torekovs kyrka....snart är vi på fastlandet igen...och dagens vandring är avklarad.

En vacker ö , en intressant vandring, tre fotografer.....då blir det många bilder men nu blir det inte mer.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:38