Gökotta 2013

TIDIG SÖNDAGSVANDRING MED........

gö 0

....PIGGA OCH GLADA VANDRARE

Söndag 26/5 Kl 07:00 !!! Gökottevandring  med Rolf.

Jag som bor lite ”utombys” har inte varit med om denna vandring tidigare och såg fram   emot årets upplaga, trots hot från SMHI om annat, så var det sol från klar himmel när jag körde mot Nya Torg. Och där samlades trots den tidiga timmen 18st glada och positiva vandrare. Efter att Rolf informerat om vandringen var vi iväg. Det blev den väl använda Pyttebron och sedan väg mot skogen,vidare fina stigar med sikte på järnvägen.  Och strax före denna hör vi Göken från öster,” bra om någon misströstat”. Under järnvägen fin stig och väg mot Klitterhus och Skånemarin, kunde konstatera att de flesta  småbåtar är i vattnet nu. Mer bro, och under järnvägen mot stigen vid ån. Och där hade Birgitta Gärdby dukat upp till en riktig frukost med sill, ägg och vad som hör till en frukost, även Öl och Gammeldansk ingick, vilken överraskning, vi lät oss väl smaka. Jag måste säga att Kjell  är omtänksam mot mej, han tyckte jag skulle ta en omgång till, påstod sig  veta hur jag har det, och därför skulle jag passa på. Och nu hörde vi göken igen, dubbel gök. Mätta och belåtna och efter att Kjell riktat ett stort tack till Birgitta, och även till Rolf, Vi deltog alla i detta tack med en STOR applåd,och när Rolf informerat om Kullaledsinvigningen och 6 junifirandet, var vi iväg igen. Fina stigar vid ån, men såg avsnitt som borde städas, vidare på  den nya leden genom Nybroskogen (väldigt fin), den går genom ett hav av blommande  Liljekonvaljer, dock var det tunt med blommor nära leden, jag antar att de som  saknas här står på bord där  mor firas. Sänder ett stort grattis till alla 2,7 milj mammor runt om i landet som firas idag. Sedan blev det en ren transportsträcka, via Roddklubben och Pyttebron tillbaka till Nya      Torg, och vädret var fortfarande fint när Kjell tackade Rolf för denna fina vandring, och på nytt instämde vi alla i en stor applåd.

Rune

Bilderna togs av Jan och Kjell

gö 1

Rolf samlar ihop gruppen vid startplatsen....Nya Torg

gö 2

Soligt och grönt.....en härlig morgon.

gö 3

Pyttebron passerad och som sagt......idel glada miner trots den tidiga timman.

gö 5

Ett plötsligt stopp!!!! Göken gjorde sig hörd och alla stannade upp.                          - Dagen var räddad -

gök

Naturligtvis, så fick vi ingen bild på göken men med dagens teknik......här en bild från "nätet" så att alla nu vet hur göken ser ut.

Gök (Cuculus canorus), även grågök, är en fågel som främst är känd på grund av sitt lockläte och för att den lägger sina ägg i andra fåglars bo, så kallad häckningsparasitism.

gö 7

Visst är det vackert vid vår å !!??

gö 8

Framme vid platsen där frukosten skulle intagas och där hade...

gö 20

.....Birgitta dukat upp åt oss....en riktig sillafrukost med alla tillbehör.

gö 21

Marie-Louise var en av de första till att avsmaka allt det goda....som ni ser, så hade vi lånat en liten tradition från Danmark.

gö 9

Det kan väl inte bli så mycket bättre en söndagmorgon i maj???

Och göken sjöng för oss hela tiden.

gö 22

Så småningom var vi klara för fortsatt vandring....Kjell tackade Birgitta och Rolf för en närande och god frukost med tillbehör och

fågelsång........

gö 23

....det ser  ut som om värdparet blev glada för vårt tack och den STORA gemensamma applåden

gö 10

Fortsatt färd....en fiskare passerades, han hade nog blivit glad för en sillabit...... hans fångstpåse var nämligen fortfarande tom.

gö 11

Dagens blomma:

Skogsstjärna eller duvkulla (Trientalis europaea) är en växt i familjen ardisiaväxter. Skogsstjärnan växer i skogar och lundar i Skandinavien. Den är mjuk och spenslig, med tunna mörkgröna blad och en jordstam med långa, trådlika utlöpare i skogsmarkens lösa mylla.

gö 12

Nu återstod bara en vacker vandring genom Nybroskogen av detta års Gökottevandring.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:39