Farhult - Utvälinge

VANDRING PÅ KULLALEDEN

Onsdag den 19 Juni

Farhult- Utvälinge  med Cay Lindberg och Inger Horn

Meterologerna hade ju hotat med regn och åska, men då jag inte vandrat denna sträcka tidigare, ”som är början, eller slutet på den 7 mil långa Kullaleden”, trotsade jag dessa hot.

Vid samlingen på nya torg regnade det, var det hotet (eller varningen) som gjorde att vi bara var 7 st som kom till denna vandring????  Men då bussen från Utvälinge förflyttat oss till Farhult, var det regnkläder av. Och med Inger som ledare och Cay som kökarl, blev det en väldigt fin behaglig  vandring.

Vid fågelskådarnas  stuga, där det fanns bord och bänkar smakade det bra med det vi hade i ryggsäckarna,det blev även stopp som Cay fyllde med att berätta om det vi passerade och han visade även var han tillsammans med Inger residerar. Framme vid Utvälinge hade han, (som kanske även syns på bild)mycket att berätta om denna del, där det gäller att ha koll på vilken kommun man befinner sig i.

En mycket fin kvällsvandring som alla de som inte var med på, gott kan känna avund på oss. Vi kunde räkna dropparna som vi fick på oss.

Vi tackade Inger och Cay med en varm applåd för att de ledde oss på denna fina 8km långa vandring.

Rune höll i pennan denna gång och tog också några bilder.

f 1

Lite blött när vi väntade på bussen.....

f 3

...men när vi började vandra var det torrt och fint.

Inger längst fram som ledare (till höger) och Cay som kökarl där bak.

f 2

En fin skylt men verkligheten var för dagen rejält annorlunda.

f 4

Utsikt ut över Skäldervikens vatten och "Vårt Kullaberg".

f 5

Det kom några droppar när vi fikade men

vi hade ju ett paraply.

f 6

Idag var kossorna inte på humör att följa med oss på vandringen.

f 7

Cay pekar ut platsen där vi förra året NÄSTAN blev anfallna av lejon. (Se förra årets berättelse)

f 8

Så fick vi alltså chansen att "känna på" Kullaleden......

f 9

........rejäla stolpar och bra skyltning, de har gjort ett bra jobb.

f 11

Informationstavlorna var imponerande !! Fast vi hade ju något som var bättre......

f 12

.........Cay....en levande Googlesida av information om Utvälinge med omnejd.

Detta är vad som finns på nätets Goggle sida:

Utvälinge är en tätort i Helsingborgs kommun i Skåne län. Orten är belägen vid Vegeåns utlopp i Skälderviken och utgör Helsingborgs kommuns nordligaste bebyggelse.

Det nuvarande samhällets bebyggelse härstammar till stor del från 1900-talets början och består uteslutande av enfamiljshus. Husen är ofta enkla och småskaliga. Mot Skälderviken finns ett sommarstugeområde som började bebyggas från 1950-talet och framåt.

Ortnamnet syftar på den närliggande orten Välinge (från vædhil, "vadställe"), alltså att detta är bebyggelsen som ligger längre "ut" från Välinge. 1491 skrevs namnet Wtwelynge. En del fornlämningar från stenåldern fram till vikingatiden har hittats i området och platsen har troligen varit bebodd sedan förhistorisk tid. En medeltida kapellruin, belägen i samhällets östra utkant, visar spår från ortens äldre historia. Utvälinge är tillsammans med Välinge, Tånga och Rögle en av de så kallade "Tegelbyarna" i norra Helsingborgs kommun. Vegeå tegelbruk grundades i orten 1870 strax väster om åns mynning. Av verksamheten finns den överbyggda ringugnen, torkladan och några lergravar bevarade. Vegeå tegelbruk hette från första början (29 april 1892) Kappeleds Tegelbruks Aktiebolag. Aktiebrev kunde tecknas a 500:- styck. Mycket pengar år 1892. Namnet Vegeå tillkom i början på 1900-talet.

Vi som var med på vandringen fick alltså veta en hel del mer.

+

En av hockeylandslagets största stjärnor under 60-talet..Ulf Sterner...spelade några år för Rögle BK och då bodde han i Utvälinge.....så är det.

Ulf Sterner spelade i Rögle BK[2] säsongerna 1965–66 och 1966–67. Han har en bror vid namn Owe Sterner som enligt obekräftade uppgifter ska ha spelat i Rögle BK samtidigt som Ulf. Brodern gjorde många säsonger i Frölunda[3], bland annat tillsammans med Ulf i början av 1960-talet. Owe var med när Frölunda vann SM 1965.

Sterner spelade sammanlagt 189 A-landskamper för Sverige.[7]

Till hösten har Rögle på nytt en Sterner i laget....Robin Sterner...ett barnbarn till Ulf har skrivit på för Rögle BK.

f 10

Till slut ett par kvällsbilder från Skälderviken.....f 13

..........vid lands ände och då är ju denna vandring och berättelse slut.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:36