Domsten - Kulla Gunnarstorp

ba 0

........OCH MODULHUS              arkivfoto

Söndagen den 28 juli

Vi var 15 förväntansfulla vandrare som dök upp på Nya Torg för samåkning till Domsten där ytterligare 5 väntade på oss.

Cornelia hälsade oss välkomna och efter lite information inför dagens vandring startade vår vandring längs en stig ner mot stranden. Vi passerade Hälsingborgs Campingklubb Kulla Gunnarstorp. Vår vandring följde sedan strandlinjen söderut. Vi passerade naturreservatet Kulla Gunnarstorp och snart kunde vi skymta Slottet på en höjd till vänster om oss. Vi vandrade fram till Hittarp där vi lämnade stranden och Skåneleden och tog oss på en skogsstig upp mot slottet. Vi passerade Slottet och passade på att fika i en dunge utanför slottsmurarna. Cornelia visade under vandringen på en del olika sevärdheter och poängterade speciellt en stor torr gammal ek. Cornelia berättade också om den ursprungliga borgen från 1500-talet och den nuvarande slottsbyggnaden som uppfördes under 1800-talet.

Efter fikapausen fortsatte vi på lättrampade skogsstigar tillbaka till Domsten. Det hade hunnit bli mycket varmt och väldigt hög luftfuktighet när vi kom fram till Kulla Gunnarstorp så vi uppskattade verkligen de sköna skogsstigarna på vägen tillbaka.

När vi kommit tillbaka till bilarna tackade vi Cornelia för den mycket trevliga och väl genomförda vandringen.

Rolf

Dagens bilder togs av Kjell

ba 1

Precis efter reglerna......Cornelia tar täten och leder oss ner mot......

ba 2

....... havet och Domstens hamn.

ba 4

Även här hittade vi snygga och bra informationstavlor om Kullaleden och de platser man passerar.

ba 3

Vid horisonten kunde vi skönja Kronborgs slott som låg inbäddat i förmiddagens soldis.

ba 5

Alltid kul att vara välkommen.

ba 6

Cornelia berättar om Kulla och vi passade på att fylla på med vätska....det var en kvalmig sommardag med upp mot 30 grader i skuggan, så det gällde att fylla på med vatten vid alla pauser.

ba 7

Sedan vandrade vi igenom denna unika sommarby.

Det är väl ok att fylla på med denna informationstext. ???

Vid kusten norr om Helsingborg, mellan Kulla Gunnarstorp och Domsten, ligger Helsingborgs campingklubb. Campingen är unik i sitt slag. Istället för tält och husvagnar rymmer platsen under sommarhalvåret små ihopfällbara hus i masonit. Föreningen startade år 1933 med en campingplats för tält. Tälten utvecklades sedan successivt, först med trägolv, sedan masonitväggar och slutligen sadeltak. Tanken var att ha kvar känslan av campingliv men att få det mer bekvämt. De små husen byggs än idag efter enhetliga ritningar och är 5 x 2,80 meter stora och har en höjd av 2,15 meter. Även färgsättningen är reglerad, väggarna är vita och taken gröna. Husens delar bultas ihop och är på så sätt demonterbara. De ligger spridda i strandskogen mellan buskar och träd, utmed havet. Området arrenderas ut av Kulla Gunnarstorp. På platsen finns också en festplats med flaggstång och en scen som byggdes 1945. Idag är många av husen utrustade med bekvämligheter som gasolspis och batterialstrad elektricitet. Masonithusen, knappt 50 till antalet, monteras upp från april varje år och senast i oktober tas de ner igen. Under vinterhalvåret finns få spår efter den by som finns på platsen varje sommar. De permanenta uthus där de nedmonterade husen förvaras och plattor på marken är det som syns.

ba 9

Så detta är ju riktiga sommarstugor...de finns ju här bara på sommaren, eller skall vi kanke kalla det för.....

ba 8

Modulhus....de kan ju faktiskt få lite olika utseende från år till år.

ba 11

Bara en pausbild.

ba 12

Kort stopp vid knotiga trädstammen.

ba 13

Långhårig och långhornig boskap såg vi på ägorna.

ba 14

Sedan var det tid för fikapaus i slottsparken...så kallat slottskaffe.

Kulla Gunnarstorps slott är ett slott i Allerums socken i Helsingborgs kommun.

Kulla Gunnarstorp ligger vid Öresund mellan Domsten och Hittarp, en mil norr om Helsingborg. Godset består av en borg från 1500-talet och ett slott från slutet av 1800-talet i en stor park.

ba 15

En stubbe för fyra.

ba 16

Så här skall det gå till när vi passerar en större väg....uppsikt åt båda hållen ...därefter en och en över vägen.

ba 17

Lite lövskogsvandring skadar aldrig.

ba 18

Ett par ivriga hallonplockare.......

ba 19

....-Nähä du, den grenen är min.

ba 20

Det gällde ändå att hålla koll på vad man stoppade i munnen....ovanför hallonen hängde de här bärklasarna med....

ba 21

Druvfläder och de lär vara giftiga....

Druvfläder (Sambucus racemosa), även kallad druvhyll är en växtart i familjen desmeknoppsväxter. Det är en buske eller ett litet träd, som mest 4 meter högt. Märgen i kvistarna är brun (till skillnad från den äkta fläderns som är vit).

Blommorna har fem gulgröna kronblad. Dessa sitter i en oregelbunden blomställning som tenderar till äggformig.

Frukten är röd och giftig[1]. Den ser ut som ett bär, men är egentligen en 3-fröig stenfrukt.

ba 22

Druvfläderbuske.

ba 23

Stigarna blev smalare och smalare.....

ba 24

....och då fick man känna av både björnbärstaggar och nässlor.

ba 26

Ute ur skogen och nu hade vi fin utsikt ut över Öresund igen.

ba 27

En sista paus vid backstugan sedan var det......

ba 28

....full fart mot bilarna.

ba 29

Vi hann ändå med att beundra en fin korsvirkesvägg...pyntad med vackra stockroser.

ba 30

Med dagens teknik, så kunde Rolf skicka över den här bilden av dagens vandring........häftigt, intressant och kul.

ba 10

Slutsummering, stort tack och applåd till Cornelia.

ba 25

-Om vi var med ???  Självklart......klart som korvspad.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:40