Bussresan till Blekinge

b 0

............LISTERLANDET OCH LYCKEBY

Med vandrarföreningen till Blekinge söndagen 22 september 2013

Idag är det höstdagjämning och tunga skyar hänger över Nya torg. Klockan är 7.30 Lennart vår chaufför står redo med sin buss. De flesta vandrarna har slutit upp och vi gör oss redo för avfärd, i sista minuten kommer Elisabeth insladdnade med sin cykel och vi kan ge oss iväg.

På vägen hämtar vi upp några fler deltagare i Örkelljunga och Hässleholm. Vi blir allt som allt 39 personer.

Första vandringen leds av Rune Bengtsson vid Stiby backe natur reservat på Listerlandet.

En relativt lätt vandring. Vi klättrar upp på höjden och får en fin utsikt över nejden. Här finns rikligt med björnbär som vi snappar åt oss längs med stigen. Vandringen avslutas med en fikapaus. Därefter blir det en ny bussfärd  till vår nästa mål för dagen, Lyckåleden.

På bussen fick Rune sitt välförtjänta tack, av oss alla, för hans insats på dagens första etapp.

Stiby backe är ett av Listerlandets restberg. Bergets högsta punkt ligger 70 meter över havet. Härifrån har man en vidsträckt utsikt över Kråkenabben, Listershuvud och Hanö. Från Hällevik leder stigar mot toppen genom lövskog med avenbok och bok samt torrängar och hällmarker.

Häls/ Britt-Marie

Foto: Bengt och Kjell

b 1

Uppstigning vid Nya Torg i Ängelholm/Skåne.......

b 2......avstigning nedanför Stiby backe/ Blekinge. Rune kontrollerar så att alla har pass och visum med sig.

b 25

Här vandrade vi.

b 3

Rune i täten av en grupp på 39 pigga vandrare.

b 20

Nästan alla på en bild.

b 21

Några stättor skulle passeras.....

b 22

...................och nu är snart alla över.

b 4 Här har man pusslat, kämpat och säkert svurit en del...men snyggt och hållbart blev det.

b 5

Nästan ända uppe på backens topp.

b 6

- Nu är vi precis här vid denna punkten och då är vi  70 meter över havsnivån.

b 7

Vi beundrar utsikten...kort och gott.

b 8

Så här såg det ut när vi blickade ut över Listerlandet med.....

b 9

......... belysningspelarna på Strandvallen mitt i bilden.

Strandvallen är en fotbollsarena i HällevikListerlandet i Sölvesborgs kommun, västra Blekinge. Arenan är hemmaplan för Mjällby AIF som från och med 2010 spelar i Allsvenskan. Strandvallen stod klar 1953.

b 10

Så var vi på väg nedför backen.

b 11

Nisse tog täten i "mittgruppen".

b 12

En fikapaus avslutade etapp ett.

Etapp 2.  LYCKÅLEDEN

Starten för etapp två på denna vandringsresa utgick från Lyckeby idrottsplats, som denna dag var full med fotbollsspelande knattar.

Under promenaden längs med ån beundrades husen och dess läge. Inte alls dumt att bo så vackert och ha ån alldeles vid kanten av sin tomt. Vattnet vid Kronokvarnens fors välkomnade oss med ystert brusande energi. Ett mycket vackert skådespel.

Vår färd fortsatte och en och annan stätta klättrades över. Färden slingrade sig genom vackra beteshagar. Från och till stannade vi lydigt då vi klart och tydligt hörde visselpipan signalera och var lite undrande varför kökarlen blåst då allt tycktes vara i sin ordning. Men – det var inte kökarlen, det var domarens avblåsningar från knattematcherna vi hörde så klart och tydligt, så vi kunde alla lugnt fortsätta.

Ruiner med antydan till forna trädgårdar vittnade om att det funnits en bebyggelse där för länge sedan.  Att vi även gick genom ett gravfält från vikingatiden gick att utläsa på informationstavlan då vi redan passerat fältet. Lite tokigt. Det hade varit intressant att få informationen innan gravfältet beträddes.

Ån slingrade sig gemytligt fram och strax kom vi till Augerums kyrka. En lite besynnerlig byggnad. Jag fick nästan tanken att byggherren börjat att bygga gaveln och att det då var tänkt som ett finare boningshus men att planerna ändrades och att det i slutändan blev en kyrka. Här ligger den berömde amiralen och skeppsbyggaren Fredrik Henrik af Chapman begravd.

Fredrik Henrik af Chapman var verksam vid skeppsvarv i Göteborg 1744-1750, underskeppsbyggmästare i Karlskrona 1757-1760, skeppsbyggmästare i Stralsund 1760-1762, dito på Sveaborg 1762-1764 och överskeppsbyggmästare i Stockholm från 1764 och alltsedan början av 1780-talet åter i Karlskrona där han lät bygga Skärva herrgård.

När han vid sextio år fyllda blev utnämnd till chef vid flottans varv i Karlskrona, kom han inte bara att ägna sig åt skeppskonstruktion, utan omorganiserade även skeppsbyggnaden för en mer seriemässig tillverkning av krigsfartyg i ek, vilket innebar att man på den korta tiden av tre år kunde leverera tjugo nya fartyg - tio linjeskepp och tio fregatter. Chapman var också en föregångare när det gällde att fastställa de matematiska sambanden för fartygs segelbestyckning, deplacement, lastförmåga, tyngdpunkt, stabilitet, strömningsmotstånd med flera viktiga egenskaper.

Detta och mycket mer kan man läsa om af Chapman på Wikipedia.

(För oss som beundrade några träd på kyrkogården och undrade över trädslag så kan jag meddela att det med största sannolikhet var cypress.)

Augerums gård gick vi som hastigast förbi men, var det bara jag som tyckte det såg ut som om den stora bruna byggnadens klädsel bestod av masonit? Eller såg jag helt fel i all hast?

Ytterligare några forsar och vid den första, Mariefors, låg ett vackert gult hus med generösa snickarglädjedetaljer. Om jag inte missförstod helt och hållet så bodde en initiativtagare och eldsjäl bakom Lyckåleden i detta hus.

Johansfors och Lyckåborg fick avsluta vandringen på Lyckåleden och vi tackar för en vacker naturupplevelse.

Ewa Engström

Foto: Bengt

b 23

Avstigning vid idrottsplatsen i Lyckeby.

b 28

Leden vi skall vandra.

b 24

På väg ut på etapp 2.

b 27

På vandring längs med ån.

b 26

Dagens skylt.......men inte hade vi några hundar med oss...inte ens Tuffa och Bellis.

b 30

Man måste räkna med att det ibland går utför med saker och ting....även vandringar.

b 35

En vacker bild från en porlande/ forsande å.

b 31

Kvarnen vid Augerum.     Det fanns en kvarn här redan på slutet av 1700-talet. Den nuvarande kvarnen är uppförd 1914-16. Kvarnen är ej i bruk men inhyser en vattenturbin för elproduktion.

b 32

Kyrkan i Augerum med.....

b 33

..........Fredrik af Chapmans grav. En del information om Fredrik fick vi ju i Ewas text och mer kan man alltid hitta på nätet.

b 34

Lite mer vandring längs ån.

b 36

Dammen, forsen och laxtrappan vid Lyckåborg.

b 37

Gamla kontorsbyggnaden vid Lyckeåborgs bruk + ett gäng lite trötta men mycket nöjda vandrare.

b 38

Här fikade en del ..........

b 39

.................och bakom en annan husknut hittade vi den här gruppen.

b 41

Den här bjuder jag på sa Bengt......ser ut som om han har ett extraknäck här uppe i skogarna.......hoppas bara att inkomsterna redovisas på ett ärligt sätt ???

b 40

Så var vi redo för hemfärden.  I Bussen höll Rolf ett tacktal till

Maja och Rune som höll i vandringarna, till Lennart som körde bussen och till övriga som på ett eller annat sätt hade medverkat till att denna utflykt blev precis så trevlig som vi hade hoppats.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:40