Blentarp - Riksväg 13

SOLIG OCH GLAD AVLUTNING......

abc 0

.......PÅ SKÅNETRAFIKSVANDRINGARNA

Tisdagen den 13 augusti 2013   Blentarp –Riksväg 13, 14 km

11 vandrare och hundarna Tuffa och Bellis tog sig efter visst besvär till en hållplats utanför Blentarp där vandringen började. Problemen bestod i en inte helt samarbetsvillig chaufför på 6:an från Lund.

Vi gick i ett utmärkt väder på fantastikt fina skogsvägar och stigar. En stor eloge till Kerstin och Bengt. Efter en ”teknisk rast” tog vi den första matpausen vid Sövdesjön. Vi var inte de första vandrarna på dessa vägar för på och vid sidan av vägen såg vi många spår efter vildsvinens framfart. (En av vandrarna hävdade att vissa fotavtryck kom från en mindre älg men han fick inget medhåll J)

I Sövde by föreläste Bengt om Biskop Absalon och ett nedskjutet Messerschmittplan. Dessutom hann vi med ett besök i byns musteri där diverse läskande drycker inhandlades.

Absalon Hvide (1128-1201)

Absalon studerade teologi och kyrkorätt i Paris, blev redan vid 30 års ålder biskop av Roskilde, och grundade Köpenhamn genom att 1167 anlägga en biskopsborg med kloster vid byn Havn, där en köpstad sedan växte fram. Han samarbetade nära med kung Valdemar. Bland annat angrep de i samverkan de hedniska venderna och intog 1169 Rügen.

År 1177 blev han biskop Eskils efterträdare på ärkebiskopstolen i Lunds stift.

Sedan Absalon hade tillsatt själländska stormän som länsherrar i Skåne, krävt att de skånska prästerna skulle leva i celibat, samt krävt att allmogen skulle avstå från tio procent av all gröda i skatt till biskopen (så kallat biskopstionde) utbröt ett folkligt uppror i Skåne. Absalons borg i Sövdesjön anfölls och plundrades, men Absalon lyckades fly oskadd. Absalon lade därefter interdikt över hela Skåne. Det innebar att kyrkorna inte fick dela ut de heliga sakramenten, samt att ingen skåning fick begravas i vigd jord.

Absalon återvände 1181 till Skåne tillsammans med kung Valdemar och en här för att slå ner det skånska upproret. Efter en rad slag, inte minst det omfattande slaget vid Dysie Bro år 1181 besegrades de skånska bondehärerna slutligen i slaget vid Höje å 1182.

plan

Messerschmitt ME 410, nr 420622 nedskjutet i Sövde by den 11 april 1944.

Den 11 april 1944 anföll 900 amerikanska fyrmotoriga bombplan  typ B 17 G ”Flygande Fästning” och B 24 ”Liberator”, ur den amerikanska 8.luftflottan” The Mighty Eight”,  bl.a. Rostock, Stettin, Cottbus m.fl. städer i norra Tyskland.
Av dessa nödlandade nio (9) plan i Skåne, varav (2) efter att ha blivit beskjutna av svenskt luftvärn.

Ett förföljande tyskt  tvåmotorigt jaktplan, Messerschmitt Me 410 hade vid inflygning över svenska kusten vid Simrishamn beskjutits med varningseld, sedan LC givet signalen ”luftfara”, vilket innebar att planet fick beskjutas. Under sitt sökande av amerikanska bombplan kom det tyska planet inflygande, under molnen på en höjd av 500-800 m över Sövde flygfält (Krigsflygfält nr 2). Vid detta fält gavs signalen ”luftfara” kl 1152.
Planet iakttogs kl 1155 i riktning 4, av  7. motorbrigadens luftvärnskompani och kretsade ett varv runt flygfältet. När planet vid andra varvet kom från riktning 8, mot luftvärnskompaniets ena tropp, stödjepunkt 1. uppfattade eldledaren och pjäsbesättningen att det tyska planet besköt stödjepunken med sina kulsprutor.

Eldledaren kommenderade omedelbart ”Verkanseld”. Efter 7-8 skott slets flygplanets högervinge av och flygplanet fortsatte sedan 300-500 m samt störtade i Sövde by.

I samband med att man givet signalen ”luftfara” vid luftvärnsförbandet, avbröt de soldater som åt lunch ( i matsalen som låg nere i byn), sin måltid och började cykla mot sina grupperingsplatser.. Tyvärr befann sig soldaten Nils Holmberg, Malmö på sin cykel just på den plats, där planet störtade. I vraket efter planet hittade man hans cykel och matkärl och det fanns inget tvivel om att han mött döden under planet.

I slutet av vandringen passerade vi Sövdeborgs slott som låg dolt bakom parkträden, men så här ser slottet ut:

slott

Vandringen avslutades med ett fint tacktal av Rune till vandringsledarna som alla instämde i och med perfekt timing steg vi på bussen mot Lund. Bara några minuter senare startade ett enormt skyfall med regn och hagel!

/Gun o Jörgen

Rune skickade över dessa bilder:

abc 1

En lugn och samlad ledare informerar om dagens vandring.

abc 2

Lite brunt i kanterna efter torkan i juli.

abc 3

Vandring i öppet landskap på väg mot.....abc 4

...den vacka Sövdesjön.

Sövdesjön är en sjö i Sjöbo kommun i Skåne och ingår i Kävlingeåns huvudavrinningsområde. Sjön är 8,1 meter djup, har en yta på 2,72 kvadratkilometer och befinner sig 34 meter över havet.

abc 5

Här passade det ytterst bra med en matpaus.......

abc 6

...med utsikt ut över sjön och en.....

abc 7

...skylt att fundera över ????!!!

abc 8

Här kunde vi stannat länge men det är ju en vandringstur vi är ute på....så på med packning, fatta staven....så är vi iväg igen.

abc 9

Dagens andra men inte sista skylt.

1 knop= 1,852 km/ tim...5 knop blir då 9,26 km/tim.

Då behöver vi inte vara rädda för att få fortvandringsböter, vi håller väl snarare en hastighet av 2 knop.

abc 10

Vandring bland blommor och blad.

abc 27

Lika bra att vi tar in dagens blomma här.....

Stånds ( Senecio jacobaea ) är en flerårig ört inom familjen korgblommiga växter. Stånds har flikiga blad, styva upprätta stjälkar som blir upp till en meter höga, och har talrika stjälkblad. Bladen är parflikiga och mörkgröna.

Ingen mat för hästar !!!!

abc 11

Vid Krapperup hittade vi både guldfiskar och sköldpaddor men här  hittade vi inga exotiska varelser.

abc 13

Ännu en skylt...Sövde Idrottsplats men också namnet på en kulle

med en egen historia men det tar vi nästa gång.

abc 14

Istället tar vi oss vidare på vår färd.

abc 18

Idag klarade vi av asfaltsbiten riktigt bra....så här skall det alltid se ut.

abc 17

Konstgräs i all ära men.......abc 23

...för oss skall det vara äkta vara.

abc 24

Vi håller med....alla tre!!!

abc 16

Absalon.......(läs i texten i början på den här berättelsen)

abc 26

-Tack, tack...det var skönt...... men se upp för trådarna så du inte går på en stöt.

abc 20

Många skyltar av olika slag i dessa trakter...här är en av model äldre.

abc 22

Matrast i en skogsglänta...bara Karl-Wilhelm som inte riktigt vet hur han skall ha det.

abc 15

Och ÄNNU en skylt.....här en av de riktigt genomtänkta.

abc 21

Bengt har full koll både framåt och bakåt.

abc 19

Näst sista skylten....och den är lite svårläst men med tanke på att den har varit här ute i ur och skur sedan 1749 så......

abc 25

Först såg det ut som om man skulle kunna skriva att det var en larvig bild men vid noggrannare betraktande, så såg man att det var ett gäng skallbaggar....naturens egna renhållningsarbetare.

Tordyvlar (Geotrupidae) är en familj i insektsordningen skalbaggar. Systematiskt har gruppen även placerats som en underfamilj (Geotrupinae) till bladhorningar (familjen Scarabaeidae). Tordyvlar är vanligen glänsande svarta och lever till stor del på djurspillning, speciellt från betande däggdjur.

abc 28

Framme vid hållplatsen...utan en droppe med regn men titta bort mot horisonten....där ligger det mörka regnfyllda moln.

abc 29

Dagens sista skylt, berättelsens sista bild och årets sista Skånetrafiksvandring är till ända....men vi ses väl igen nästa sommar ?????

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:36