Arild - Kullaberg

d 3

......ARILD

Söndagen den 16/6

På EVF:s hemsida  för dagen var det vandring Arild – Kullaberg. Krävande vandring och om vi ville få mer information skulle vi vända oss till Dagens vandringsledare Mona Folkesson.

Vi var 14 vandrare som infann oss på Nya torg och vi samlade ihop oss i 5 bilar och åkte till Tussans badplats i Arild. Vädret var o.k. och vi såg fram emot en fin dag. I den bil jag åkte pratade vi om det här med att det var onödigt att varna för mer krävande vandringar, trodde det kanske skull skrämma några från att komma och vi menade att vandring som vandring.

Vi förstod när vi var framme vid Tussans badplats för där kom nybadade människor i badrockar och ytterligare några vandrare fanns på plats bl.a. Mona som skulle leda oss på den rätta vägen. Hon hälsade oss välkomna och påpekade att det var första gången hon ledde en vandring för EVF men hon hade haft vandringar för turistföreningen. Vädret skulle bestämma hur vandringen skulle bli.

Vi var 23 personer samt  Tuffa och Bellis som har fyra ben som gav oss iväg i snabbt tempo. Vi gick först längs Kullaleden sedan kom vi in på det blå spåret. Det  har varit gynnsamt väder för växligheten så det hade hänt en del sedan Mona rekade och stundtals var det svårt att hitta rätta stigar. Det var härligt kuperat och när det gick nerför var det ibland inte så lätt att veta var det var minst riskfritt att sätta fötterna. Vi som hade stavar med oss  hade väldig nytta av dem. Vi fick också ta tillbaka att det var onödigt att varna för tuff terräng. Stundtals hade vi fantastiska utsikter ut över Skälderviken  och hem över Ängelholm och Bjärehalvön. Fantastiskt underbara små gårda passerade vi. Det var verkligen små idyller. Det blev en liten avstickare till Himmelsgården där vi tog en  dricka paus och en del buskar fick lite extra bevattning. Det var här som vädret skulle avgöra vilken väg vi skulle fortsätta på. Vädret var fantastisk så det blev den tuffare stigen.

Mona ledde oss vidare i snabbt tempo, hon fick lugnas ner då och då. När vi gått i ca 2 immar kom vi till ”knallen” där det blev matpaus med en underbar utsikt. Det är sällan mackorna smakar så bra som när det varit ”lite” jobbigt.

Efter pausen vandrade vi vidare och man hörde ofta ”vilken tur vi har med vädret”. Hagarna hade både kor, får och hästar inhägnade men vi passerade dem utan problem.  Plötsligt kom det några regndroppar och det var bara förvarning att nu är det tid att ta på regnkläderna, för även om man snabbt hittade dem i ryggsäcken så var regnet snabbare.  Den regnklädda gruppen vandrade vidare medan regnet nästan helt upphörde, bara alla regnkläder var på.

Plötsligt var vi framme vid några hus. Min fundering var då ” är vi nu i Mölle” när jag upptäckte att bilarna som vi parkerat vi Tussans badplats stod vackert parkerade här. Alltså vi var vid målet. Detta förklarar kanske varför jag inte berättat närmare var vi gått eftersom jag följde med strömmen.  Marianne hade visat mig kartor över Kullaberg ett par gånger. Glasögonen var inte med, vilket får vara min ursäkt.

Väl framme tackade Kerstin Nilsson för en fin vandring och jag minns inte om hon även sa ” lätt” men att den var lätt kan jag inte hålla med om men väldigt vacker och givande. Många tog det som en träning inför Dolomiterna. Rune hälsade oss välkomna till ett nytt träningspass på tisdag då Skånetrafiken för oss till Ryssbergen.

Alla satte sig i bilar och åkte hem i regnväder. Även jag Helena som inte visste var jag var hela tiden.

Rune tog några bilder.....även om hans kamera inte var inställd på Sommar.

d2

Det fanns långa fina stigar men också......

d 1

.....riktiga klätterväggar.

d 5

Dagens skylt ???  Skyltarna var tydligen inte roligare än så här på dagens vandring.

d 11

Den här biten på vandringen var himla jobbig.

d 12

Men sedan blev det ju kafferast.

d 10

Redigerad- ...överexponerad-...... sommarbild men ganska ok ändå.

d 13

Det kom lite regn också.....men bara lite.

d 6

Runes Gäststuga!!     Den här bilden hör ju inte alls hit!!??

Men Runes stuga är ju väldigt vacker och nu har han visat att han har fått ordning på fotoapparaten.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:38