Ven runt

VEN RUNT PÅ.......

ven 2

......APOSTLAHÄSTAR

Tisdagen den 7 augusti begav sig 20 vandrare och 1 hund från Ängelholm med omnejd till Ven för att vandra 14 kilometer. De flesta  möttes vid järnvägsstationen i Ängelholm för att åka tåg till Landskrona. Ett fåtal vandrare slöt även upp där.

Vi hoppade glada och förväntansfulla på båten till Ven.

Väl framme på Ven möttes vi av Christina som skulle guida oss runt ön.

Vädret var mestadels mulet med en del solglimtar. Det blåste mycket men vinden var faktiskt ganska varm. Så det blev att ta av jackan och visa T-shirten.

Vi tog en snabb för-fika precis när vi kom fram till Ven. Christina berättade att Ven var 2,4 km bred och 4.5 km lång. Ven har ca 370 invånare. Vi fick även höra lite historia om Ven som var mycket intressant. Sen styrde vi kosan med Christinas hjälp mot Norreborg. Vi passerade fina, välskötta trädgårdar med många vackra blommor i olika färger Rhododendron, Luktärtor mm. När vi kom fram till Norreborgs hamn intog vi vår första stora fika. Det smakade så bra. Promenaden fortsatte längs kusten . Molnen såg mörka ut, men vi höll nog alla våra tummar att det inte skulle börja regna. Men det kom nog ca. 5 stycken STORA droppar. Så regnställen åkte fram. Vissa lite mindre modiga vandrare sökte skydd i en lada. Vi andra stod på vägen väntade på att de skulle hitta modet så att vi kunde fortsätta vår vandring.  Blåsten hjälpte oss kvickt framåt. Vi kom fram till Kyrkbacken. Eftersom vi låg bra till i tid tyckte Christina att vi kunde ta lite extra fri tid där att stanna och njuta. Man kunde se St Ibbs Kyrka uppe på höjden. Vackert. Efter ca 15 minuter gick vi vidare igen. Vi  tittade in i en liten butik där dom bl.a. sålde fina keramik-hjärtan. Bageriet som bakade bröd på Durum-mjöl från Ven fick också ett besök av flera av oss.

På väg mot Nämdemans-gården kom där en störtskur plus hagel som varade i ca. 10 min. Dropparna var så stora att jag personligen inte hann ta fram mina regnbyxor innan jeansen var dygnsura baktill. Men vad gör det. Alla var lika glada för det. Tror jag.

Inne på Nämdemans-gården tog vi får andra fika inne i ladan eftersom det regnade. Dom som ville gick en tur in i huset och tittade på allt det gamla som hade bevarats. Nostalgiskt. Christina var snäll och bjöd oss på bröd, bakat på ön med Durumvete-mjöl. Det smakade jättegott. Efter detta trevliga besök gick vi vidare ner mot Bäckviken och båten hem.

Som tur var hann man med att äta en äkta gräddglass som är tillverkad på Ven efter eget recept av naturliga råvaror. O vad jag njöt.

Nu vill jag och alla med mig ge Christina en jättekram och tacka för en underbar dag på Ven.

Text Mari

Duktiga fotografer var vid denna vandring: Bengt, Christina, Jan och Mari.

ve 44

Dagen till ära så var flaggan i topp på Nämndemansgården.

ve 31

Och färjan med "gästerna" närmar sig hamnen.

ve 23

Christina tog emot oss vid hamnen.

ve 3

Vi hann med en "för-fika" innan det var dags att....

ve 16

......trampa iväg.

ve 4

Vi passerade många trädgårdar som de här.......med mängder av vackra blommor.

ve 8

Även i år hittade vi en "sak" som Lars Endel Roger Vilks skulle kunna vara "pappa" till ?????

ve 9

Det här är väl lite vackrare....dagens blomma:

Luktärt (Lathyrus odoratus) är en art i växtsläktet vialer i familjen ärtväxter. Den förekommer som vild i södra Italien och på Sicilien. Luktärt odlas för blommornas färger och den söta doften som ger växten dess namn.

ve 10

En bild från sommar Sverige....trots en ganska dålig sommar, så har det blivit många fina sommarbilder i år.

ve 1

Delar av styrelsen tar beslut om en första riktig fikapaus vid Norreborgs hamn.

ve 11

Det var på alla sätt ett bra beslut.

ve 24

En av våra fotografer ...som jagar skyltar.....lyckades upptäcka den här skylten.....hur många andra ser den ?????

ve 5

Vi trampar vidare mot Västra Fyren och då.....

ve 2

....drar de första mörka molnen in över ön.

ve 13

Historien upprepar sig med kuslig precision.....mörk himmel bildar bakgrund till fyren precis som förra året och.....

ve 30

....rådjuren var där ute på åkern precis som i fjol.

ve 36

Trots mörka moln...en vacker vy bort mot Kyrkbacken.

ve 33

Vi blåser vidare söder ut.

ve 12

En skylt som vi tydligen missade förra året men som nu ligger i arkivet...lite otäck när det nu blåser rejält också.

ve 21

Här är ett gäng som blev blåsta i ordets rätta bemärkelse men de höll sig uppe på backafallen.

ve 34

- Det ser ut som en fartkamera...bäst att dölja ansiktet.

ve 26

Vackra blommor som står emot "stormen" men där i bakgrund ser vi någon som vill ha hårda vindar......

ve 17

....kiteseglaren. Någon som vill prova på ????

ve 27

En klassisk bild vid Kykbacken.

ve 35

Som sagt, det fanns gott om tid till ett besök i fiskboden.

ve 40

Knut var ensam Vovve på turen och......ve 28

....passade på att göra lite affärer. - Båten är er för 50:- i timmen men ni får själv ro.

ve 15

Om ni ger er ut i Knuts eka, så se upp för pirater, det finns fortfarande ett par små gäng kvar på ön.

ve 18

Dagens jobbigaste backe, vägen upp till.....

ve 19

.......Sankt Ibb.

Sankt Ibbs församlings äldsta kyrka var Sankt Ibbs gamla kyrka, som byggdes på 1200-talet. Sankt Ibbs nya kyrka, eller Allhelgonakyrkan, invigdes 1899 mitt på Ven.

ve 20

Så här långt är alla glada ...och torra.

ve 29

Flickan från Backafall....en vanlig souvenir att ta med sig från Ven men den här är väl i största laget.

regn

Sedan kom regn och hagel....då fick var och en skydda sig så gott det gick.

ve 39

Vi tog oss till Nämdemansgården och fick fika i ladan istället för i trädgården....men inga sura miner för det ??!!

ve 6

Snart var det uppehåll igen och vi kunde bege oss mot färjan.

ve 45

Längs vägen visade Christina oss varför vi skulle ta oss till ön igen om en månad eller så.

ve 41

Mmmm....Venglass som är så gott.

ve 42

Hejdå.....stort tack för idag skickade vi till.....

ve 22

.....till Christina som stod kvar på kajen.....hon hade några dagar kvar av sin förvisning till ön.

ve 43

Slutbild för en skön dag på ön.....men titta gärna tillbaka på berättelsen från förra året....tänk vad mycket som upprepade sig.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:38