Tipspromenad efter Vasaloppet

Söndagen den 4 mars 2012 – 8 km

Det var precis som vanligt….Jörgen Brink hade vunnit Vasaloppet (tredje gången i rad) solen lyste och vi hade tagit oss ut till Figges kors för att gå årets första Tipsrunda.

I år var vi 28 vandrare och således 27 potentiella vinnare eftersom Cornelia inte fick vara med i tävlingen, det var ju som vanligt hon som ledde vandringen och hon hade också satt ihop frågorna och svaren.

Trots stora besvär med en vattensjuk skog, så hade Cornelia plockat fram en fin och nästan helt torr runda….bra jobbat, för det kan inte ha varit lätt.

Frågorna ??  Jo,…. också precis som vanligt, som mest hade vi prickat in 9 rätt, Cornelias frågor är kluriga och mycket varierande.

Vandringen??  Gick genom Kronoskogen bort mot Sibirien där vi efter 6 frågor fick en kort rast för att fylla på energi och rensa tankarna. Efter lite solbad i skogsgläntan drog vi oss ned mot stranden och där var det inte riktigt som vanligt, här kunde vi beskåda ett rejält bälte av packis som hade tryckts in i Skälderviken….lite kul, lite annorlunda och på sina ställen riktigt vackert.

Med solen i ryggen fortsatte vi norrut längs stranden och vek sedan av upp i strandskogen för att på slingrande stigar ta oss tillbaka till Figges kors. Så var det dags att rätta tipsraderna och det blev som sagt 9 rätt som mest och utslagsfrågan fick avgöra prisfördelningen. Alla var väl inte nöjda med sina insatser i tävlingen men jag är ganska säker på att alla var nöjda med dagens vandring…..och det var ju ändå det som var det viktiga.

Stort TACK till Cornelia !!!

Kjell F.

Jag passade på att ta några bilder också……

ti 1

Samling och start vid Figges kors.

ti 2

Marianne,Tuffa och Bellis hoppades på många frågor om hundar.

ti 3

Den här tror jag att jag kan ?? Sveriges fjärde största stad ? Det måste vara Uppsala.

ti 4

Knut var också med och höll koll bakåt efter Tuffa och Bellis, bäst att hålla koll på Rune också, så att han inte delar ut hundgodis när jag inte ser det.

ti 5

Här var det ett bergsäkert kryss, Barbro hade koll på programledarna i melodifestivalen.

ti 7

Dåligt med vårtecken...en porlande bäck (om man lyssnade ordentligt) var det närmsta vi kom.

ti 8

Här påminns vi på nytt om Stormen Gudruns framfart för sju år sedan men just här blev det ju ett riktigt konstverk.

Orkanen Gudrun (ofta kallad Stormen Gudrun eller januaristormen i Europa 2005) var en kraftig orkan i form av ett djupt lågtryck som den 8 till 9 januari 2005 drog in från Atlanten och drabbade norra Europa.

ti 9

Ännu ett av naturen format konstverk.....och en utmaning för vandrare med ryggsäck.

ti 10

Piia njuter av solen och värmande dryck.

ti 11

Nere vid stranden och i bakgrunden vårt kära Kullaberg som vi inte missar att få med på våra bilder.

ti 12

I flödande sol...men inte den riktiga vårvärmen.

ti 13

En kall bild.....ti 14

...och en till.ti 15

Tillbaka in i skogen och upp mot Figges kors.

ti 16

Två smarta damer tog hem första- och andrapriset.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:42