Svedberga kulle

sve 0

...ROLAND OCH BRITT-MARIE

Onsdagen den 9 maj 2012

En tapper skara på närmare 20 vandrare träffades på Nya Torg i Ängelholm strax före klockan 18.00. Regnet öste ner men ingen tvekade att anta utmaningen mot vädergudarna. Inte skulle väl ”lite” regn förstöra nöjet av att få bestiga Svedberga Kulle.

Roland tog befälet och fördelade oss till bilarna och ledde sedan bilkaravanen till startplatsen för vår vandring, en parkeringsplats utanför Mjöhult.

När Roland hälsade oss välkomna till terrängen för vår vandring hade regnet i stort sett upphört och vi kunde andas in den friska och nytvättade skogsluften.

Vi fick en fin vandring uppför mot kullens högsta punkt ca: 60 meter över havet. Vi vandrade på mjuka skogsstigar och hade stundtals en vidunderlig utsikt genom den nyutsprungna skira grönskan men vi fick också tillfälle att pröva våra knän i en häftig trätrappa på vår väg uppför.

Väl uppe på kullens högsta punkt såg vi resterna och fundamenten från den tidigare flygfyren och bevakningstornet. Efter ca 4-5 kilometers vandring kom vi så fram till platsen där Roland planerat att vi skulle ge oss i kast med våra medhavda matsäckar. Här fanns både bänkar och bord och det smakade nu bra med en kopp kaffe och smörgås eller vad man tagit med sig.

Under fikat informerade Christina oss om nästa års planerade resa till Dolomiterna i slutet av juni 2013. Christina tog också emot intresseanmälningar till resan.

Kjell informerade om Nationaldagen den 6 juni. Föreningen, som förra året mottog en fana av kommunen, kommer att marschera från Torget i Ängelholm till Hembygdsparken, och skall där deltaga i firandet. Vi vill att så många som möjligt ställer upp och går med i marschen, helst iklädda de röde tröjorna.

Undertecknad informerade om att vi hade behov av funktionärer till Snapphanarnas aktiviteter, Bjäre Runt i augusti, Lergöksloppet i september och deras maratonlopp i Båstad den 30 juni. Vi är tacksamma om de som är intresserade och har möjlighet anmäler sitt intresse gärna via ”mail” till Rolf.

Sista delen av vandringen gick genom rätt så jämn terräng. Under hela vandringen informerade Roland om sevärdheter och gammal bebyggelse. Vi hade lagom med stopp för att dricka och ta igen oss. Det var genomgående en mycket trevlig och nöjsam vandring. När vi slutligen kom fram till bilarna hade även solen lyckats ta sig igenom molnen och log vänligt mot oss.

Rolf.

Foto: Rune och Kjell

sve 10

Roland sköter uppsamlingen  vid parkeringen och hälsar oss välkomna till......

sve 11

...............

sve 12

Roland hade lite mer att berätta än vad som stod på skylten men sedan....

sve 13

..... kunde vi ge oss iväg med Roland i täten.

sve 1

Det droppade fortfarande lite men nu mest från träden.

sve 14

Jobbig trappa men det hade förmodligen varit värre att ta sig upp för backen utan trappa denna blöta dag.  -Tuffa och Bellis hade inga problem att ta sig upp -

sve 15

Hägg i blom.   Det får bli dagens blomma.

Nils Gunder Hägg, född 31 december 1918 i Albacken i Hällesjö socken i Jämtland, död 27 november 2004 i Löderup i Skåne,[1] var en svensk friidrottare, medeldistanslöpare och långdistanslöpare.

- Nu blev det väl lite fel.......så här skulle det vara....

Hägg (Prunus padus) är ett medelstort träd i familjen rosväxter. Det skiljer sig från sina samarter i Sveriges flora genom att blommorna sitter i klase. Blomman är mycket väldoftande, har 30 ståndare och en knöligt rynkig fruktsten.

sve 16

Vi kämpar på både framåt och uppför i blötan.

sve 17

Svedberga Gård...svårt att få en bra bild av gården där den ligger inbakad i grönskan men vi kan se att den är stor.

sve 2

Kjell går i närkontakt med naturen för att få .....sve 18

...den här bilden, ännu så länge bara knoppar men nu går det fort.

sve 19

Nästan uppe på toppen...och fortfarande paraplyväder.

sve 20

- Så var vi uppe på toppen -

sve 21

En bit till fick vi gå innan det blev fikapaus men nu ljusnade det mellan träden.

sve 22

Så blev det kaffepaus vid......sve 25

......Lillhult.sve 24

Så här såg det en gång ut på den här platsen......nu är det bara....

(jämför gärna den här bilden med bilden ..ett par steg upp...där Rolf sitter vid trädet...samma träd som syns här på bilden)

sve 26

.....resterna av jordkällaren som minner om en förgången tid.

sve 23

Även ormbunkarna har vaknat och står som strutar på rad.

sve 27

Bengt slår ett ögonkast bort mot Ragnars stuga.

sve 3

Nu tränger solen igenom både moln och grenverk.

sve 4

Hemfärden gick i solens tecken.

sve 28

Visst får vi uppleva mycket fint på våra vandringar.

sve 29

Slut bild för denna vandringen.

- STORT TACK TILL BRITT-MARIE OCH ROLAND -

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:40