Stenshuvud - Kivik

EN BLÖT VANDRING VID........

b 0

........STENSHUVUD

EVF på vandringsresa med Skånetrafiken till Stenshuvuds nationalpark. 120810

Vädret var halvklart på morgonen och diskussionerna var ganska vilda angående hur det skulle bli på dagen. Danska vädret säger… NST visar… ja, så lät det, men inget kunde vi göra i alla fall. Resan gick med buss från Ängelholm via Hässleholm och Kristianstad till Rörum där vi klev av. Det blev ett par km vandring till den lilla, mycket idylliska byn Knäbäckshusen. Husen där är ditflyttade från Ravlunda någon gång på 1940-50-talet då det anlades skjutfält på Ravlunda.

Lunchrast var utlovad och så blev det i gräset bland ljung och annan härlig växtlighet. Det smakade bra efter flera timmars resa, och miljön var väl vald, bara en bit från Östersjöns böljor.

Lunchen slut, nu fortsatte vandringen nerför 120 trappor till stranden och Skåneleden. Vi kom inte så många meter innan regnet överraskade oss. En skur eller?? På med regnkläderna och vidare längs havet fram till Naturum. Här gjorde vi ett lite längre uppehåll för att informera oss om djur och natur i Stenshuvuds nationalpark. Parken bildades 1986 och omfattar ca 380 ha och ligger 15 km norr om Simrishamn och strax söder om Kivik. Syftet med parken är att bevara ett storslaget naturområde med särskilda geologiska och biologiska skyddsvärden.

Det fortsatte regna och vi kunde inte vänta utan fortsatte vandringen upp till den södra toppen. Kjell guidade säkert i den sliriga och steniga terrängen och när vi kom upp blev det lite mindre nederbörd ett tag. Vi såg inte så långt i diset, men stranden där vi gått kunde vi se ganska långt nedanför oss…

Regnet avtog inte… vi stretade på. Det är inte särskilt ”lättgånget” när vädret är torrt och nu var det verkligen HALKVARNING!! Kjell tog oss upp på ännu en topp, den östra, men sen blev det inte flera. Den norra fick inget besök av oss den dagen. Regnet fullständigt forsade ner för stigar, trappor och slänter när vi vandrare vidare. Nedför är värre än upp i sådant väglag, men alla kom ner utan några större incidenter. Blöta var vi förstås, hundarna såg ut som ”dränkta katter” alla fyra (Tuffa, Bellis, Knut och Cindy) och vi människor var närmast ”blötdjur”. Så var vi nere på fast mark och vandringen fortsatte på vägen mot Kivik. Vi passerade Kiviksgraven och Musteriet och nådde snart målet i Kivik där busshållplatsen fanns, och ganska snart kom bussen. Skönt att komma ombord och att bli av med alla blöta regnkläder.

Efter buss/tåg/bussresande och ett uppehåll för glassinköp i Hässleholm, var vi hemma vid 19-tiden.

Vi säger igen:  TACK Kjell för en upplevelserik vandring, som blev 10,89 km, med en maxhöjd på 90 m och färdtid 2 tim 25 min. Vi var 15 glada (????) vandrare som var ute 3 tim 34 min.

Nedtecknat av Marie Louise

Foto: Bengt, Kjell och Mari

b 9

Som vanligt tidig start i Ängelholm.

ab 1

Några intog extra energitillskott i Kristianstad...

ab 2

....sedan blev det lite lätta kravalltendenser när vi skulle stiga ombord för vidare färd mot.......

ab 3

.... Rörum.   ( Rörums kyrka)

ab 4

Snyggt på ett led på vänster sida av vägen när....

ab 5

..........Bengt också fallit in i ledet.

ab 6

Ett litet stopp för att beundra......

ab 7

.......Knäbäckshusen.

Knäbäckshusen är en by på Österlen som uppstod då Ravlunda skjutfält skulle utvidgas 1956. Då fick byggmästare Liljedahl från St Olof i uppdrag att jämna husen i fiskeläget Knäbäck med marken, mot att han fick byggmaterialet. Liljedahl köpte mark vid Rörums strand och byggde där med resterna av Knäbäck upp en by med nitton hus.

ab 8

Så vandrar vi vidare förbi de vackra husen.

ab 9

Välförtjänt rast.

ab 10

Karl-Vilhelm har varit med på åtskilliga sommarvandringar och vet vad som behövs i fråga om mat, dryck och kläder.

ab 11

Marie-Louise håller sig till en grön meny i det gröna.

ab 12

Det fanns också tid till att beundra och dokumentera den blommande ljungen.

ab 13

Visst är den vacker.

ab 14

Här har vi ett hårt arbetande bi....härligt, då blir det ljunghonung i år också.

ab 20

Klockstapel och.......

ab 21

......ett litet kapell vid strandkanten.

ab 22

120 trappsteg ned till................

ab 23

...........stranden och havsnivån.

ab 24

Vi fortsatte en bit längs stranden....som på sina ställen var nästan obefintlig.

ab 25

En bild av de första stora dropparnas nedslag.

ab 26

Så bar det av uppför....regnet tilltog i styrka och det gällde att skydda sig så gott det gick. Det fanns olika sätt som synes.

ab 27

Sikten var trots regnet ganska bra och vi kunde i fjärran se kullen som vi skulle bestiga.

ab 29

Man kan väl säga att det öste ner !!!???

ab 30

Vi tog skydd.....

ab 33

....passade på att titta på djur i bur.....tror inte att vi idag behöver vara rädda för att träffa på den här "gröna saken" i skogen.

ab 31

Till sist var vi ändå tvugna att gå vidare ......

ab 32

...upp mot topparna på Stenshuvud.

ab 34

Vi kom upp och visst hade vi en fin utsikt men tänk om solen.....

ab 35

Definitivt blött och slirigt.

ab 36

Vi närmar oss Kivik.

ab 37

Även en grå dag kan man hitta vackra motiv.

ab 38

Vi saktar ner och glider in i Kivik och passerar....

ab 39

.........Kiviksgraven eller Kungagraven......välj själv.

Kiviksgraven eller Kungagraven i Kivik i Södra Mellby socken i Simrishamns kommun är en 3 300 år gammal gravplats från bronsåldern, som under historisk tid både förstörts delvis, plundrats och restaurerats till ett icke ursprungligt skick. I restaurerat skick mäter graven ca 75 meter i diameter och är 3,5 meter hög. Den kan antas vara en av Skandinaviens största gravar från den äldre bronsåldern (cirka 1700–1100 f.Kr.).

ab 40

Idag var det ganska skönt att komma fram till kuren vid busshållplatsen.

ab 42

NEJ...jag har inte glömt dagens blomma, här är den...Våt Rödklint.

Rödklint (Centaurea jacea) är en upp till 70 centimeter hög ört som liknar den mer välkända blåklint, men skiljer sig från denna framför allt genom att den har röda blommor (mot blåklintens blå).

ab 41

Dagens skylt är väl snarare dagens skyltning...men vackert och kreativt.

- Nu är det slut -

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:38