Smedstorp

MITTPUNKTEN PÅ......

sm 0

.....ÖSTERLEN

Han visste inte hur han kommit på idén - dagens vandringsledare Kjell Fjellsén - men idén var MYCKET god! Gårdlösaleden är en pärla!

Vi var 13 personer som gick på Öresundståget 07.45 i Ängelholm, och via Lund och Tomelilla åkte till Smedstorp. Skaran utökades utmed vägen och när vi kom till Smedstorp var vi 22 vandrare!

I Smedstorp – Österlens mittpunkt! - möttes vi av 2 ortsbo, Berit Danielsson och ordförande för Byalaget Per-Åke Edstrand som båda varit med om att färdigställa leden och visste ALLT om den. http://smedstorp.net/huvudmeny/gardlosaleden/gardlosaleden-meny.php (en MYCKET bra hemsida!)

Efter en liten bit genom byn kom vi ut på ”landet” och fina grusvägar. Vi pausade vid en liten ”hodda” och guiden informerade om leden och alla fynd som gjorts. Somliga förståndiga tog sig också en ordentlig matpaus – det skulle visa sig att det blev länge till nästa, beroende på den enda lilla regnskur vi kom ut i…

Efter att ha gått förbi lämningar av en ”brydestua” kom vi till Tommarpsån med de omtalade utrotningshotade tjockskaliga målarmusslorna. De är så små och så långt ner i åbotten att vi bara fick läsa om dem på informationstavlan.

Vi gjorde en avstickare till ”Alnabjär” skeppssättning och kom i närheten av Silverflickans grav – den graven är på odlingsområde så man kan inte komma fram nu.

Man hade lett leden genom majsfälten och de 4 fyrbenta höll sig vackert till stigen. Vi gick förbi ”Bjäreskogen” där det förut funnits dansbana.(ordet ”bjäre”= berg känner vi ju till från våra egna trakter!)

Vi gick förbi kalkstensbrottet där man i början av förra seklet bröt sten, som bl.a. användes till bordsskivor – stabila saker!

På en bit av sträckan fick vi 4 ”fripassagerare” som lyssnade uppmärksamt – och som Kjell passade på att ge lite Ängelholmsinformation till..!

Efter ca halva sträckan lämnade guiderna oss och Kjell avtackade med en bok om Ängelholm.

Vi andra gick vidare genom en härlig bokskog och sedan en blandskog som vi inte hade väntat oss på Österlen – men fint var det att vandra i den!

Just när vi var som mest fikasugna började det regna så vi gick vidare till en bivack lite längre fram. Efter en liten bit genom byn hann vi precis lagom fram till ”väg 11” där 5-ans buss kom. Tyvärr kom vi inte tillbaka till stationen för att skriva i gästboken – det får bli nästa gång! Det är nog inte sista gång som vandrarföreningen går denna fina leden!

De som hade stegmätare på sig hade lite olika uppfattning om vandringens längd men gott 12 km blev det med de avstickare vi gjorde.

Så det där med vädret…. Som vanligt när Vandrarföreningen är ute – BRA när vi vandrar och regn när vi reser! En liten skur blev det bara, men molnen var ofta hotande svarta.

Vi tackade naturligtvis Kjell med den sedvanliga applåden – det var verkligen en väl förberedd (han hade t.o.m. tagit reda på vilken perrong tåget stod på i Lund!) och genomförd vandring!

/Maja

Idag var det Bengt och Mari som agerade fotografer...

sm 1

På väg med tåg mot Lund och Kjell delar ut lite informaton om

dagens vandring.

sm 9

Det tog lite tid men så småningom var vi på plats i Smedstorp och alla gick av vid rätt station.

sm 8

Kontrollräkning av gruppen (som till slut blev ganska stor) före start.

sm 10

Så var det det här med skyltar......

sm 11

Hur var det med att följa reglerna ....i gåsarad på vänster sida. Det här liknar mer största möjliga oordning. Vem är vandringsledare ???

sm 12

Den här lilla vita kalven är knappt 3 timmar gammal.....enligt vad vi fick höra, så var där en del som på behörigt avstånd hade bevittnat födslen tidigare på morgonen.

sm 13

En väl utmärkt led med både roliga och funktionella markeringar.

sm 3

Informationstavlorna var också bra, tydliga och med utförlig information men det är klart........

sm 2

...kan man få Berit att ställa upp och berätta, så är det ju naturligtvis ännu bättre.

sm 4

Här intill kräftdammen höll vi vår första paus.

sm 16

Regnmoln som ligger farligt nära.

sm 17

Skeppssättning från järnåldern.

sm 15

Kjell räknar ihop gruppen efter en passage genom ett majsfält....vi vill ju inte tappa bort för många medlemmar.

sm 18

Sådär ja, nu är det bättre rättning i ledet.

sm 19

Första gången vi har sett en skylt med varning för katter.......

sm 28arkivfoto

...men det är klart,vildkatterna i Smedstorp är kanske inget man

skall leka med?????

sm 21

Vi smög oss förbi katterna och kom till Kalvahagens stenbrott...här bröts sten fram till 1970-talet.

sm 22

Vätskepaus vid vindskydd...då hinner vi kanske med en historia från området som Bengt snappat upp:

Här kommer en skånsk historia från Smedstorp.

Det var då atlantflygaren Lindbergh väntades till Smedstorp.
Två österleningar stod i solgasset mellan Smedstorp och Gårdlösa.
De hade stått där var för sig,tigande ett par timmar,då den ene äntligen upplät sin mun.
-Vim väntar I på?
-Ja väntar på Linbarj ,å vim väntar I på?
-Ja väntar åsså på Linbarj.
-Dau kunna vi liasau vänta ihov.
-Ja men kunna vi så.
Varpå tystnaden åter sänkte sig över landsvägen i Gårdlösa.

sm 24
 Så sökte vi oss in i skogen för att få skugga.
sm 25
Ännu en skylt som vi inte har sett tidigare....men budskapet är ju klart.
sm 5
Så här långt följde Berit med och "avtackades" på sedvanligt sätt med en applåd.....
sm 23
...+ en liten bok om Ängelholm. Vi hoppas på att få se henne på
någon vandring i våra trakter nästa sommar.
sm 26
Vi höll ju på att glömma dagens blomma, det blev en stockros med bi indränkt i frömjöl. (Det fanns massor av vackra stockroser i Smedstorp)
sm 20
En annan blomma som vi "srang på" ...enligt Marianne G. är det Oregano.
sm 27
Den här blomman tvistar dock de lärde om....det bör vara en Rödklint men de skall vara rödvioletta eller rosa. Albinism finns ju också i växtriket, så då är det förmodligen en albino Rödklint.
sm 7
Gruppen samlad för hemfärd.

- SLUT -
Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:39