Lugnarohögen - Dömestorp

lug 7

....MARIANNE OCH HUNDARNA

VANDRINGSBERÄTTELSE      LUGNAROHÖGEN - DÖMESTORP    Söndagen den 22 april 2012

Vandringsledare var Marianne Gyllenlönn och kökvinna Helena Karlsson. Vi var 33 deltagare och tre hundar.

Lugnaro ligger i Hasslövs socken,Laholms kommun, och vid ett torp finns Lugnarohögen som är en gravhög från bronsåldern. När den undersöktes år 1926 - 27 av arkeologer fann man inne i gravhögen en åtta meter lång stensättning i form av ett skepp och en kista med en urna med brända ben av människa och får och tre föremål av brons från 700 - 500 f.Kr. Där finns en centralgrav och två andra gravar och man kan komma in i högen genom en modern gångtunnel. Enligt Laholms kommun är gångtunneln stängd på grund av reparation.

Vandringen, 10 km, började och slutade vid Lugnarohögen. Vi gick i Osbecks bokskogar som är ett naturreservat i Hallands län förvaltat av länsstyrelsen Halland. Och det gör de bra. Vi var så imponerade av de många slingorna och de många skyltarna med intressanta upplysningar om flora och fauna, om skvaltkvarnar, kallkällor och odlingsrösen, och naturligtvis om Pehr Osbeck, lärjunge till Linné, präst i Hasslöv, som gett namn åt reservatet. Det fanns stigar som var tillgängliga för rullstolsburna och föräldrar med barnvagnar. Där fanns bänkar vid vackra utsiktspunkter, toaletter  och rastplats med grillmöjligheter och utsikt över Laholmsslätten. Allt var välstädat och broar och spänger väl underhållna.

Bokskogen var ju magnifik och lika magnifika dessa hav eller rent av oceaner av vitsippor. Ett av våra politiska partier har ju vitsippan som symbol. Anledningen enligt Wikipedia är bland annat att den ska associera till vårens växtkraft och till liv och hopp. Men det tror inte jag. Jag tror de har vitsippan till symbol för att de önskar att de vore lika många. Man får väl säga att  gullpudran är en modig liten växt som vågar konkurrera om utrymmet.

Och tänk att där fanns en bäck som hette Skillnadsbäcken! Vad det var för skillnad kunde man läsa om på en skylt men det var mera fantasieggande att själv gå och spekulera, mellan ditt och mitt, mellan ont och gott eller bara skillnaden mellan två byar?

Trots att vi vandrade på tillrättalagda stigar gav dagen mycket motion. Vi var ju på Hallandsåsen och det blev mycket upp och ner.

Tack Marianne för en minnesrik dag. Du hade verkligen tumme med vädergudarna: just som vi satte oss i bilarna kom regnet.

Kerstin Nilsson
Fotografer: Mari, Piia och i viss mån Kjell.
lug 8
Vi började vandringen vid......
lug 9

....passerade ett par förvånade hästar...

lug 6

...och fortsatte in mot de vilda blommorna i skogen. Det här skall vara Lungört....om jag fick rätt information.

lug 10

- Gullpudra -

lug 14

Det fanns mer än vilda blommor i skogen.....här har vi en vild Leopard-Volvo ( Rullis Pricis)

lug 2

Bra med information och skyltar i området.

lug 3

Här var det friskt Kjellvatten...förlåt, skall vara Källvatten. Det var riktigt gott vatten, så många bytte ut stadsvattnet i flaskorna.

lug 11

Efter ett tag passerar man Skillnadsbäcken. Den bildade gräns mellan Ö Karup och Hasslöv. När man ändrade gränsen flyttade man bäckfåran.

lug 5

Fikapaus uppe på toppen och ganska fin utsikt.....lite dis/dimma gjorde det svårt att se riktigt långt.

lug 13

En bra rastplats, bänkar och bord till alla.

lug 17

Sen kan man med dagens kamror skoja till det och få en

dubbel Rune på Bild...eller som någon tyckte att texten

skulle vara ...en joker i skogen.

lug 16

Man kan också hjälpa Cornelia och bättra på statistiken.....

lug 12

Björkmans jordkällare...i alla fall från 1822-1902

lug 15

Till sist en bild på en egendomlig växt....någon som kan hjälpa mig med namnet????

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:39