Lärkerödsvandring

lär 0

- EN VANDRING VID VÅR ÅS -

LÄRKERÖD 12 KILOMETER

Antal vandrare 11 stycken.

Bellis, Tuffa och Knut stod för de fyrbenta.

Vi samlades som vanligt på Nya torg, Tiden var idag  08.30. Vädret var så här tidigt lite molnigt. Piia körde dit och mötte upp och guidade oss med vand hand till parkeringen vid Lärkevallens idrottsplats.  Där var det fler som mötte upp. Nya för dagen var 4 st glada och positiva vandrare från Friluftsfrämjandet i Helsingborg.

Efter att Piia hälsat oss alla välkomna startade vi vår vandring. Piia berättade olika historier om bygden. Det var väldigt intressant. ” Gästerna” från Helsingborg och vi andra uppskattade detta mycket.

Början på promenaden bestod av en rejäl uppförsbacke. Men vad gjorde väl det. Nu åkte nästan alla jackor och koftor av. Vi gick genom skiftande landskap. Skogsparti, öppna planteringar mm. Mycket nyhuggen ved låg längs sidorna. Doften var sagolik. Det renade många sinnen.

Vi gick genom en Lärkträdsplantering ( som björkarna höll på att ta över). Där fick vi verkligen hoppa över stock och sten. Plus att det gick uppför igen. Men glada och positiva vandrare klarar allt. Väl uppe på toppen fick vi belöningen. Fikadags.

Jag satt och lyssnade på alla som pratade och skrattade. Det kändes så gott i själen.

Efter en stunds avkoppling fortsatte vi vandringen. Nu var det nästan bara nedför.

När vi kom till Piias farmors hus, där hennes kusin nu bor, stod de små kusinbarnen med kall lingondricka som de bjöd på. Det blev så uppskattat. Solen hade nu kommit fram så det var väldigt varmt. Tuffa och Bellis löste det på sitt vis ” Gyttjebad”.

När vi kom tillbaka till bilarna var alla väldigt nöjda med dagens vandring.

Så alla med mig vill tacka Piia för en kanonrunda.

Text och foto Mari

lär 2

Piia (dagens vandringsledare) berättar gärna och med stor inlevelse om sin bygd.

lär 7

Några kilometers vandring innan det var dags för en ny ....

lär 4

...berättarstund. Den här gången var det ett gäng mycket....

lär 5

.......koncentrerade och lyhörda åhörare.

lär 6

Alltid lika härligt....... en fikapaus ute i skogen.

lär 1

Marianne och hundarna hittade en alldeles egen glänta i skogen.

lär 8

Fortsatt vandring och nu ser det ut som om vi har hittat Kjells håla

igen !!???

lär 9

Ännu en gång en bild på en träsvamp.......jag börjar tro att Piia och Mari håller på att kartlägga skånska och halländska träsvampar ????

lär 3

Som det stod i texten ...mitt ute i skogen bjöds det på hemgjord och ekologisk lingondricka....Piias kusinbarn stod för serveringen.

lär 10

Till sist....Knut var också med - Jag vet nog vem som har varit här och gnagt men var är den lille rackaren???? Hade varit kul att jaga runt ett tag.        Gissa vilken förening jag är med i ???

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:40