Koarp

ag 0

.....I VACKER LÖVSKOG

Skåneledsvandring vid Koarp  med Maja

Söndagen den 2/9 2012  samlades 12 glada vandrare för avfärd mot Koarp, och där tillkom 5 personer och 2 hundar, vi lämnade bilarna, för att förflyttas med buss till Hällede, bussen lämnade oss där och vi började vandringen tillbaka till bilarna.

Vi kom ganska snart in på Skåneleden och Bölinge Björsåkra Naturreservat, det hade ju svedjebrännts för några år sedan och Ljungen blommade mycket vackert. Det var tidigare får som haft uppgiften att landskapsvårda, men nu hade nötboskap tagit över denna uppgift, det låg några köttrasdjur,” helt svarta”, av rasen  Aberdeen Angus och tittade på oss och såg mycket nöjda ut.

När vi kom till en fin bokskog, och solen nästan bröt igenom bland trädkronorna, satt det fint med en matrast.

Mätta och nöjda vandrade vi vidare, vi var ganska överens om att leden var mycket väl utmärkt, och det kan vi berömma oss själva för, då föreningen har i uppgift att svara för detta, det var dock på ett ställe, som markeringen brast, (det är nu åtgärdat)

Lena brukar ju vara aktiv i sökandet efter svamp, och hon hittade kantareller till en svampsmörgås. Hon hittade även en tomburk, Fy på den som lämnat kvar denna i naturen.

Postlådan som innehåller gästbok och som vandrare kan skriva vad dom tycker om leden, tömdes för att arkiveras på lämpligt ställe.

Efter att vi intagit resten av innehållet i ryggsäckarna, och fortsatte mot bilarna bröt solen igenom, och väl framme vid slutet på denna vandring var det en mycket nöjd grupp som riktade ett stort TACK till Maja för att hon lett oss på denna 11km långa vandring, och hoppas att hon snart kommer att leda oss på nya vandringar.

Rune Bengtsson   Som även tog några bilder

ag 1

Buss till vandringen.....fint skall det vara.

ag 2

Det är alltså det här som kallas svart boskap!!!????

ag 3

Utmärkt...utmärkt Skåneled genom hed med ljungbuskar.

ag 4

Så var det rast och intagande av nytt energitillskott.

ag 5

Det ser ut som om vi har spritt ut både oss och våra grejor så mycket som möjligt men när vi lämnade dungen kunde man inte se att vi hade varit där....JAG LOVAR.

ag 6

Bokskogen är vacker även i början på september.

ag 7

Det här året har betytt ett lyft när det gäller hur vi går på trafikerad väg....och vandringsledaren (Maja) lite före gruppen...precis som det skall vara.

Inga blommor eller skyltar på den här vandringen, så vi fuskar lite igen.... (bilder från Agnetas arkiv)

ag 10

Den här skylten om förbud av försäljning av det mesta är väl

ganska lätt att förstå även om man inte skulle förstå något

av texten.....men....

ag 11

....så här såg det ut......dag ut och dag in.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:40