Immeln

SOMMARVANDRING VID......

im 0

.....IMMELN

Fredagen den 27 juli var vi 13 personer som vandrade vid Immeln. För att komma dit tog vi buss till Hässleholm, tåg till Kristianstad och sedan buss igen till Arkelstorp. Ledare var Gunnar Wall och vi vandrade 14 km.

Immeln är till storleken Skånes tredje sjö och mycket vacker med många öar, natursköna omgivningar och ett stolt förflutet som transportled. Sjön är två mil lång och vid dess norra spets ligger Nyteboda där författaren Harry Martinsson föddes år 1904  och vid dess södra spets samhället Immeln. Från Nyteboda gick ångbåten Framåt kors och tvärs över sjön till Immeln med  passagerare och pråmar lastade med svart  granit och trävaror. Järnvägen Kristianstad – Älmhult byggdes i etapper, den första etappen till Immeln var klar 1884, och varorna gick vidare på räls. Hela järnvägs- sträckan blev klar 1909. Järnvägen är nu nedlagd. Efter 1978 förekom ingen trafik.

Vi vandrade från Arkelstorp längs den nedlagda banan och passerade Kaffatorp, där den gamla järnvägsstationen är bebodd och välbehållen. Sedan blev det skogsvägar tills vi skymtade Immelsjön mellan träden. I Immeln kopplade vi av vid vattnet med fika, badstranden var välbesökt och vi hörde danska och tyska. Järnvägsstationen är numera vandrarhem. Det finns kanotcenter och campingplats.  Järnvägens gamla vattentorn mitt i samhället  är museum och där kan man se en utställning  som heter Svart Granit.

Den svarta graniten, diabas, har haft stor betydelse för befolkningen i nordöstra Skåne. Vid Immeln fanns tre brott och från dem gick stickspår till järnvägsstationen. Numera bryts svart granit i alla fall i Hägghult nära Lönsboda men jag tror att det är enda stället. Överallt i världen kan man finna svart granit från Göinge i monument och det används av konstnärer.

Efter vilan vid Immelsjöns strand vandrade vi tillbaka till Arkelstorp. Det var en varm och solig dag och vi njöt av att vandra i skuggande granskog. Hallonen mognade längs vägen. Det var inte så kuperat och det var väl tur, en så varm dag. I Arkelstorp sökte vi svalka på ICA medan vi väntade på bussen.

Tack Gunnar för ännu en intressant dag i ditt sällskap.

Avslutningsvis de fyra sista raderna av Harry Martinssons dikt Göinge:

”Nu susar vinden till ingen. Torpen dogo bråddöd bland sina liljor. Men det rosslar ännu i skorstensmurarna. Nässlorna blomma.”

Kerstin Nilsson

Bilderna togs den här gången av Bengt och Kjell

im 1

Ankomst till Kristianstad......

im 6

Framme i Arkelstorp......och nu var det inte lätt att hålla ordning på ett gäng vandrare som kände doften av skog och sjö.

im 13

Tyckte att det stod Kaffetorp...hade ju suttit fint men det var ju den gamla stationsbyggnaden i Kaffatorp.

im 14

Så ja, nu är vi i vårt rätta element......och vovvarna är med.

im 11

Så här skall det se ut på en fin vandring....sol, grön stig och grönska vid sidorna.

im 15

Lika bra att ta den första pausen här bland björkarna...ljust och fint men ändå skugga.

im 16

Några........

im 17

...hallon till dessert, både gott och nyttigt.

im 21

Bonusbild : Hallonplanta på sten.

im 12

Dagens blomma: rödklöver med bi.

Rödklöver (Trifolium pratense) är en flerårig ört med tredelade blad med ljusare fält. Blomhuvudena är runda med rödrosa eller ibland vit färg.

im 20

Kerstin ville att vi skulle ta en bild av den här "otäckingen" som brände oss när vi skulle plocka hallon.

Brännässla (Urtica dioica) är en art i familjen nässelväxter.

im 18

Ok !!?? I övrigt ingen kommentar.

im 27

Så kunde vi till sist skymta Immelns blå vatten mellan trädstammarna.

im 19

Vad har dom för ögonen......???

im 8

Jag kan förstå att de stannade upp.......

im 22

Det går bra att vandra dit också.

im 4

En lila äng.

im 2

Strandliv vid Immeln.

im 23

Ännu en svensk sommarbild.

im 24

Det var ingen som klagade på valet av rastplats.

im 25

På väg igen mot Arkelstorp......och passerade denna vackra villa med en minst lika vacker trädgård.

im 5

Fuchsia eller Blodsdroppe....ett vackert exemplar.

im 3

Hur är det med tiden ??? Hinner vi med bussen??

im 9

Bengt tyckte att undertexten på den här bilden skulle vara förtrupp ???

Det är klart, att eftersom Kjell har varit spaningssoldat i just de här trakterna och då var van vid att vara med långt fram, så är det ju inte helt tokigt...men egentligen rör det sig om att få en bra position för att knäppa av ytterliggare en bild.

im 10

Dock inte denna bild....här har Bengt förevigat vår väntan på bussen (i skuggan) och Arkelstorps gamla stationsbyggnad.

Jodå, Gunnar hade bra koll på tiden, så det var inga problem med att

hinna med bussen mot Kristianstad.

im 26

Till sist, vi fortsätter att "jaga" intressanta skyltar...men hur stavar di där uppe i Norrland ???

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:38