Höka naturreservat

Ho1

Dagens eminente vandringsledare Bo Robertsson.

Söndag 21/10 var en underbar dag.

Bilar kom farande från Ängelholm, Örkelljunga, Lerbäckshult, Tåstarp och många andra orter till Maxi i Mellbystrand. Kl. är 9.00, det är inte shopping som gäller utan det är Ängelholms Vandrarförening som skall ut. Bo Robertsson möter upp och hälsar oss välkomna till dagens ca. 14 km vandring. Någon ny eller nästan ny medlem var bland skaran som inräknades till 25 personer och så förstås hundarna Tuffa, Bellis och Nessie.

Vi följde först en stig längs med motorvägen E 6an, viltstängsel fanns mot den stora bullrande vägen så ingen risk att någon skulle förvilla sig ut i trafiken. Det var intressant att lyssna till diskussionen om hur Rögle förvaltat sina chanser under gårdagens match. Om Rögles ledare vetat vilka kompetenta ishockeymän det finns i EVF skulle Rögle säkert legat i andra ändan av resultat listan. Teoretiskt vet de hur spelet skall fungera och kondition har de, så det vore nog värt ett försök att byta ut en del spelare varför inte hela laget.

I naturreservatet gick stigen delvis längs med Lagan som låg alldeles blank och träden på båda sidor om Lagan speglade sig i vattnet. Det är fantastisk att se skogen både rättvänd och upp och nervänd och så dessa färger. Det var både lättgånget och väldigt vackert så det var smått överraskande att vi var värda fika paus helt plötsligt vid Hökhults hamn. Här fanns både bord och bänkar till oss alla och det var skönt vi hade ju gått ca. 6 km. Ryggsäckarna var sedan lite lättare och vi vandrade glatt vidare. Vegetationen var väldigt blandad ända ner till havet eller sjön som kustborna säger.

Stranden vi kom ner till är Sveriges längsta sammanhängande sandstrand 16 km. Mitt förslag var att de som inte hunnit med sitt morgondopp hade nu tillfälle till detta, men ingen nappade på förslaget. Nu hade vi havets brus som ackompanjemang till vår vandring i 2 km. Det var betydligt vackrare än motorbullret. Vågorna hade fört in humus till strandkanten. Det ser ut som smutsig vispgrädde men är små förmultnade ”grejer” från Lagan som är helt ofarligt. Om det är gott vet jag inte. Smaken är ju olika.

För att ta oss in i naturreservatet igen fick vi passera en ”lämna företräde” skylt. Det var inget problem att ta sig förbi. Fortfarande fina stigar omgivna av sanddyner bevuxna med enebuskar tallar och pors. Vid en trevägskorsning blev det sedan möjlighet att tömma eventuella rester i matsäcken.

För att komma till våra bilar fick vi gå vidare genom ett sommarstugeområde där det kändes att man höll på att bomma igen för vintern. Framme vid Maxi hade det nu kommit många bilar men vi hittade våra. Vi var nu endast 24, men vi enades om att vi nog inte varit fler från början. Det är ju enklast så. Många av oss hade hört på radion i morse att joggade man lätt (motsvarar säkert våra vandringar) 3 ggr/vecka blir vi 6 år äldre. Hoppas 6 bra år. Som vanligt var det ju den sociala samvaron en stor del av vandringen.

Kjell tackade Bo för en snabb och fin runda och han fick vår vanliga applåd.

Hemvägen över Hallandsåsen måste också nämnas för det var obeskrivligt vackert med alla dessa röda, gula, orange och gröna färger.  Är det så vackert varje höst?

Helena

Äntligen har Evy fått sin egen skånsk/svenska ordbok och vi...

Ho2

... slipper skaffa fram en skånsk/svensk tolk till våra söndagsvandringar.

Dagens fotografer och...

Ho3

...författaren till vandringsberättelsen.

Ho4

Vi kände oss välkomna till Hökafältet !

Ho5

Skogen i sin vackraste höstskrud.

Ho11

Ho6

Skogen speglar sig i Lagans stilla vatten.

Ho10

Fikapauserna är viktiga för samvaron.

Ho8

Då tar jag nästa vandring i Åsljunga säger Rune till Sylvia.

En del av vandringen gick...

Ho9

längs Sveriges längsta sandstrand vid Mellbystrand.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:37
Skribent: Jan Gustavsson