Högalteknall

ho 2

......HALLANDSÅSENS HÖGSTA PUNKT.

Söndag 120923

Regnet hade vräkt ner hela natten och pågick fortfarande när vi stod på Nya Torg i väntan på att kl skulle bli 8.30. Prognoserna sade något annat och vi var 5 tappra damer som beslutsamt åkte iväg till Koarp där dagens vandring startade. Där väntade Bosse som var vandringsledare och 6 andra personer. Uppe på åsen var vädret bra, inget regn, så vi gav oss iväg mot Högallteknall. Första biten var lite slirig och ”träskig” men de flesta tog sig igenom torrskodda. Det skulle bli mycket blötare…..

Efter ett tag kom vi ut på skogsvägar och så gott som hela vägen fram till målet var det torrt underlag. Högallteknall är landskapet Hallands högsta punkt och där står ett högt torn med fundament som blev utmärkt sittplats under fikapausen. Tyvärr var det så disigt att utsikten uteblev, men höjden 227 m över havet var ändå lite imponerande.

Vandringen åter mot startplatsen bjöd på lite mer strapatser, den gick en annan ”rutt”. Härliga skogsstigar, mjuka sköna att trampa och så plötsligt ett träsk, med hala spänger (heter det så?) som ibland var helt dolda av kolsvart vatten. Då var man hjälpt av stavarna, som dock ibland inte fick fäste utan sjönk helt vid sidan av spången. Det var många som var genomvåta om fötterna långt innan vi var åter vid starten, men alla var vid gott mod och Bosse var superbra vandringsledare, han hade full koll på oss alla innan färden fortsatte mot nästa träsk. När vi drog en lättnadens suck över att ha klarat oss sa Bosse: Det blir värre….

Så småningom var det i alla fall slut.  Hela vandringen gick på Hallandsleden och bortsett från den senaste veckans regnande och därmed blöta så var det en mycket fin runda på 15 km. En del hittade kantareller och kunde åka hem och festa, andra fick åka hem och tvätta skor och kläder och hänga på tork, men alla var nöjda och Bosse fick en varm applåd som tack.

Marie Louise har antecknat.

Bilderna har Rune tagit.

h 1

Startplatsen var Koarps vindskydd.

h 2

Dagens vandringsledare Bosse Robertsson.

h 5

Det började ganska bra...

h 6

......blev sedan blött och slirigt innan.............

h 8

.......vi kom ut på torra och fina skogsstigar.

h 10

Här fick Rune till ett par riktigt fina skogsbilder....skogskarl som han är, så ser han till att få med trädens hela höjd.

h 14

Jodå, vi var med denna gången också.

h 11

Så var vi inne i träsket och väl ute ur träsket hittade vi.....

h 12

........denna skylt !!! Ok, här talas det om friskt dricksvatten ....men ändå.

h 7

Lite mer hoppande mellan vattenpölarna......

h 9

...med ett gäng mjölkproducenter som åskådare.......

h 13

......innan vi hade hoppat, vadat och klättrat tillbaks till våra bilar.

-Det blev en del persedelvård vid hemkomsten denna söndag-

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:37