Helsingör

VANDRING PÅ ........

he 0

........ ANDRA SIDAN SUNDET.

Vandring med Skånetrafiken till Helsingör 120717.

Vi tog tåget till Helsingborg och samlades på Knutpunkten före avresa med färjan till Danmark. Cornelia räknade oss, 23 personer som jag guidade norrut till Hellebaek, byn där dagens vandring vände åter mot söder. Med stort stöd av Kerstin och Bengt (tack igen) tog vi oss ut ur Helsingör norrut förbi Kronborg, Öresundsakvariet och Marienlyst kasinot/krogen. Vandringen gick i vacker bokskog som planterades för 200 år sedan, stora vackra träd nu, på stigar som var ”lättgångna” och väldigt lite kuperad terräng. Trots kartor och ”rekning” gick vi fel och det orsakade 1 km x-a på totala distansen….15 km!!! Vi pausade vid Hammerhusmölle, en gammal vattenmölla som också är krog. Tyvärr stängd just den dagen, men deras utemöbler stod till vårt förfogande. Solen värmde härligt när vi intog den medhavda matsäcken. Nu vände rundan och vi vandrade runt sjöarna Kobberdamm och Bondedamm. Vi hade svårt att undvika trampa på alla illröda (danska) mördarsniglar, de fanns i 100-tal, men kunde njuta av alla vackra näckrosor som blommade på sjöarna. När vi närmade oss målet kom regnet och den sista biten in mot stan blev blöt.  Vid Hamlets grav, som vi passerade vid Marienlyst slott och park, blev det regnkläder på och applåder och tack till oss som lett vandringen. Inne i Helsingör upplöste vi gruppen och man kunde avsluta Danmarksturen efter eget huvud. Tack till er alla som ”hängde med”, det var ju kul att vara vandringsledare.                                                                                       Marie Louise Svensson

Det var Bengt som tog de här bilderna......

he 1

På väg mot Helsingör med morgonfärjan.

he 2

Lite information innan vi ger oss iväg.

he 3

Utanför Helsingörs akvarium.

he 4

I de danska skogarna händer det konstiga saker ??!!!

he 5

Hammershusmölle.

he 6

Stängd Kro.......men bord och bänkar kunde vi använda.

he 7

Paus i bokskogen.

he 8

På gräsmattan utanför LO-skolan.

he 9

Så kunde vi se hem mot Helsingborg igen.....men det ser inte ut som om någon har bråttom till färjan.

he 10

....och solen gick ned vid Kronborg när vi var på väg hem.                                        arkivfoto

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:01