Ale stenar

Tisdag 19 juni

ale 0

HAMMARS BACKAR

Antal vandrare  18 st + Knut.

Längd ca 12 km
Samling på Ängelholms station 07.10 för att ta tåget till Lund. Där slöt fler vandrare upp. Sen tog vi buss till Ystad. Där kom en ny vandrare som hade kontaktat Sylvia och frågat om han kunde följa med oss idag. Han kände igen Knut från hemsidan sa han.
Från Ystad blev det buss igen till Hammar, där vandringen startade.
Efter en rejäl uppförsbacke inne hos korna intog vi vår första fika för dagen. Den satt gott. Vi passade på att hurra för Piia som fyllde år just denna härliga dag. Vädret var ju som vanligt på vår sida. Mestadels soligt,lagom temperatur, lite blåsigt . Vi fortsatte vår vandring upp och ner på kullarna. Utsikten var så vacker. Det växte fullt av Blåeld längst branterna. Under dagens vandring klättrade vi över totalt 20 st  stättor. Vi intog vår andra fika nere i hamnen vid Ale stenar. Vissa köpte rökt fisk och åt. Och vissa köpte glass. Med andra ord alla njöt och hade det bra.
Vi fortsatte vår vandring ner mot Löderups havsbad. Underbar utsikt uppe på kanten ner över vattnet.
Vi skulle även passera en stor vatten-spridare. Där gällde det att springa när vattnet sprutade åt andra hållet. Men jag tror inte att någon av oss blev våta.

När vi kom fram till Löderups havsbad skulle bussen köra om ca en timme. Men som väl var så hittade vi en liten restaurang där så det blev mat, glass och öl ( ska kanske inte skriva det). Alla blev iallafall nöjda.
Ett stort tack till Kjell och Sylvia som var kö-kvinna för dagen.

Foto: Mari + gästfotografen Rita som har bidragit med en bild.

ale 1
Inte första gången vi är här men varje vandring har något nytt att bjuda på.
ale 2
- Hej, vi kan väl inte ha gått vilse här på öppna "stäppen" ???
ale 3

Vi, lägger in en pausbild medan vi kollar kartan.

ale 4

Med största säkerhet på rätt spår igen......men Mari, den här bilden blev väl ändå lite rörig ???

ale 7

Två hav...ett av blåeld (tror jag) och ett av vatten (vet jag).

ale 14

På väg genom blomsterhavet.

Foto: Rita

ale 8

Tack för den bilden....och Knut var ohotat dagens vovve.

ale 9

Vilken underbar rastplats......det blir svårt att slå det här.

ale 10

Önskerepris....Piia vid fiskarnas ljugarbänk igen.

( hade inte satt in bilden om det inte var så att Piia fyllde 25 år just den här dagen)  GRATTIS !!!

ale 11

Vi kan väl säga att detta tillhör Brantevik.

Brantevik hade kring sekelskiftet 1900 Sveriges största handelsflotta, räknat i antalet fartyg. Eftersom samhället var delat mellan två socknar, Östra Nöbbelöv och Simris, finns två hamnar och man hade två skolor, vindmöllor med mera. Söder om byn ligger det populära bad- och strövområdet Grönet.

ale 12

Till sist en bukett med blåeld och vallmo som vi ger till Sylvia som var kökvinnan för dagen.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:36