Vittsjö - Gundrastorpskvarn

HÄ 0

Ledare...Gunnar Wall

Den 19/7 Vittsjö- Gundrastorps kvarn - 13 km

Det var ett glatt och förväntansfullt sällskap som äntrade  9ans buss för transport till Vittsjö via Hässleholm,  i Munka- Ljungby, Örkelljunga och Hässleholm anslöt flera, dessutom väntade en deltagare i Vittsjö,  så vi var totalt 17 och som vanligt, våra 4 benta vänner  Tuffa och Bellis och trevligt att Arne och Knut också gjorde oss sällskap.

Efter några få meter blev det mjuka och fina stigar som var härliga att vandra på och i skog med varierande trädslag och storlek, vi gick på en lite högre ås, och uppe på denna var det underbart att se solens strålar strila ned mellan träden, här blev det lite upp och ned, bara bra.

Vi kom nu till golfbanan, som var ett bekymmer för oss, men Gunnar visade sitt mod med att sätta kurs tvärs över en bana, vi hamnade en bit från utslagsplatsen som några höll på att  ta i anspråk. Vi gjorde oss små i kanten av banan och skogen, någon slog ut, den gick rakt och bra, en annan orkade bara iväg några tiotal meter, en tredje slog snett och bollen hamnade i skogen på andra sidan från oss, nästa slog med kraft iväg bollen, var gick den? hup!  I skogen bakom oss.

Vi fick ganska bråttom därifrån och därefter smög vi fram längs kanten av de nästa banor som vi måste förbi, det såg ut som en flykt från något som inte var bra av oss, och det var det ju inte heller, vi hade ingen rätt att vara där, där är det ju golfarnas revir. Vi kom över utan "skäll" eller problem, vi fick dock ett problem till, nämligen elstängsel, ett stängsel som i första hand är mot vildsvin, men gäller säkert allt störande.  Efter detta kändes det väldigt bra med en fikapaus på en solig plats med sittplatser i form av större och mindre stubbar.

När vi ätit i lugn och ro, och mådde väldigt bra både fysiskt och psykiskt, var det en bra idé att vi presenterade oss för varandra, ju fler man lär känna till namnet ju närmre gemenskap.

Och så var vi iväg igen, med lätta steg, på fina stigar, och ganska snart såg vi vatten, Verumsån till att börja med, som vi kom att följa ganska länge, mycket vacker natur  jättefina näckrosor. Vi såg en källa som kom inifrån åsen, vi hade åskådare - en rådjursget hade riktig koll på oss.

Så kom vi fram till Gundrastorps kvarn, en gammal tingsdom visar att det funnits en kvarn 1593 men den hade rivits, men skulle återställas. Nuvarande byggnader är från 1800-talet. Den flerbladiga ramsågen inrättades 1870, driften lades ner 1957-58. Kvarn och såg restaurerades 1976-77, den sköts nu av Vittsjö hembygdsförening. Vid kvarnen börjar Vieå som senare rinner ut i Helge å.

Vi hade ju tidigare haft två utmaningar, och här kom en tredje, en ganska väl tilltagen hängbro. Inga problem, verkar som att EVF- are gärna antar utmaningar.

Vi fortsatte vandringen vid vatten, nu var det Vittsjöns strand som vi följde länge, så långt ut på udden vi kunde komma, och där blev det fikapaus nr två, och där satt vi både länge och väl, och njöt av denna underbara natur, och hade det trevligt, så trevligt att vi sedermera blev ca en kvart sena till bussen, men vad gjorde väl det en sådan här dag.

Fortsättningen blev den tidigare lik, något stopp vid toalett, och vi konstaterade att vädret också varit fantastiskt, trots att det varnats för regnskurar, kanske bra att många hade regnkläder i ryggsäcken.

Jag riktar på allas vägnar ett stort tack till Gunnar för denna vandring som han ledde oss på, fastän han hade sitt onda i knät. Och jag, som härmed försökt leka författare, vill säga ett extra tack till Gunnar, då jag haft förmånen att göra denna vandring två gånger på mindre än två veckor.

Rune Bengtsson.

V 21

V 1

Vi började vår vandring bland villorna i Vittsjö.

V 30

Med vetskap om att genvägar kan vara senvägar, så tog vi innervägen ut mot skogen.

V 20

Här drog man på smilbanden och började prata om att lägga om vandringen till nästa sommar......

Men det behövs inte:

Porrarp är en by i Vittsjö socken, Västra Göinge härad, numera tillhörande Hässleholms kommun, Skåne län. Byns namnförled är sannolikt en pluralform av det dialektala ordet purra som betyder ungefär "risig buske, snår" och -arp är en sydsvensk form av torp. Ortnamnet betyder alltså ungefär "torpet vid/med de risiga buskarna".[1] Idag är Porrarp svårt att hitta eftersom det inte finns någon tydlig gräns för var byn börjar eller slutar eller vilka lantställen som tillhör.

V 22

Bättre att fortsätta ut i naturen.

V 2

Vad gör vi nu ???

V 23

Inte mycket att välja på....vi måste över...se bara upp för bolluslingen.

V 24

Över vägen och ut mot skogen.....V 25

...men här gick vi på en del rejäla stötar. Jag skall inte nämna vem som skrek högst...då blir Lena sur på mig.

V 31

Nästa hinder, här gällde det att kröka rygg...men det var ändå skönt att ha kommit ifrån golfbanan.

V 32

Hur var det nu med blommor och bin?

V 39

Fika rast 1......det ser väl mysigt ut ??

V 38

Våra raster är ju inte bara mat och dryck.....här har blodvite uppstått...lika bra att dokumentera skadan innan vi tvättar rent och sätter på plåster......

V 40

...tid för mer eller mindre allvarliga samtal....

V 41

...eller bara en stunds stilla meditation om man inte bara ...

V 42

...lägger sig i skuggan och slumrar till.

V 26

Det var en del nya i gruppen idag, så det kom ett bra förslag om en kort namnpresentationsrunda.

V 33

En glänta full med.....V 35

.....Ängskovall

Melampyrum pratense Melampyrum sylvaticum

V 36

Ingegerd tog för sig av bären i skogen, finns det något godare än....

V 37

Skogshallon ?

V 44

Verumsån.

V 45

Nästan som en tavla av Claude Monet.

V 48

Här är en som håller ögonen på oss.

V 47

Ännu en bild från ån.

V 46

Alla hundarna på en bild...inte så lätt att få till det.

V 49

Ett kort besök vid Gundrastorpskvarn.

V 50

Välkomna till "Äventyrslandet"....V 51

....här gäller det att ta det lugnt men Marianne och hundarna tvekar inte.

V 52

Vi följde reglerna, bara en person åt gången.

V 3

Det här skall gå bra och .....V 4

...det gjorde det, till och med utan stöd av räcket.

V 53

Här är gänget som redan är klara...men vad är det för djungel vi kommit över till?

V 54

Och mitt i djungeln en fantastisk villa.....förmodligen byggd av betong från Finja Betong eftersom ägarna till villan också äger företaget.

V 55

Matpaus nummer 2...vid Vittsjöns strand

V 56

Vittsjös orienteringsklubb har en klubbstuga här...men inte var de "hemma"V 57

Vi vandrar vidare rakt in i .......

V 27

..djungeln igen.

V 28

Vi lyckades ta oss igenom den täta vegetationen och hamnade så småningom i villakvarteren igen.

V 5

När kommer då nästa buss ??

V 58

Till sist..dagens fotografer: Rune, Bengt och Kjell. (den här bilden tog Christina)

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:40