Vintervandring 16 januari

Söndagen den 16 januari 2011

Vandring: Skälderviken – Skepparkroken – Skälderviken, 9 km

En vintervandring som blev en äventyrsvandring.

Rolf och Birgitta Gärdby var ansvariga för denna söndagsvandring och de hade tidigare på morgonen provgått delar av sträckan för att kontrollera om det över huvud taget var möjligt att genomföra den planerade vandringen.

Efter en kortare genomgång och justering av broddar och stavar så tog vi oss ändå, om än väldigt försiktigt, ner mot Skäldervikens strand och vidare bort mot Skepparkroken. Underlaget var snö, is, vatten och små fläckar av barmark. Det var bara att välja, några decimeter blötsnö var ju ett säkert men tungt och vått alternativ, isen var förrädiskt hal eftersom det låg ett tunt skikt av vatten på ytan men här och var hade man slängt ut grus och där gick det ju ganska bra att ”glida” fram.

Vi tog oss ändå framåt, fick vår fikapaus och en massa frisk luft….solen lyste dock bara med sin frånvaro.

Det blev trots allt en bra vandring bort till Skepparkroken och sedan via inlandsvägen tillbaka till torget i Skälderviken.

Rolf och Birgitta tackade för att så många (16) hade vågat sig ut och var också glada för att vi slapp ifrån fall och benbrott. Vi tackade för ”äventyrsvandringen” och gav oss sedan, lite trötta, hem till dusch och stretching.

Kjell….som också bidrar med några bilder.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:39 Skribent: Kjell Fjellsén