Vandring vid Vasasjön - Klippan

Söndagen den 13 februari, 9 km      Ledare Birgitta Lampa

23 glada vandrare samlades vid Vasasjöns parkering.
Vandringen gick längs Vasasjön, som är en anlagd sjö, vidare längs Fläskahallsrännan, som förbinder Vasasjön med Bihagasjön, denna kanal är handgrävd. Därefter följde vi kanalen på andra sidan, genom ett kalhygge där vi snart också fikade. Så småningom öppnade sig landskapet och vi såg den fantastiska utsikten över Klippan och Söderåsen. Sedan vek vi återigen in i skogen, förbi Bjersgårds Herrgård som ligger på en ö i Borgasjön, som bebos av släkten Gyllenstierna. Sista biten av vår promenad blev vägsträckan tillbaka till parkeringen. Alla tyckte nog att vi fick en omväxlande och trevlig promenad. Detta vi upplevde idag var en liten del av vad Klippans kommun har att erbjuda. Hoppas på fler vandringar hos oss.

Mats och Lotta

Bjersgård (även Bjärsgård) är en herrgård i Klippans kommun i Skåne.

Historiskt sett har godset legat i Gråmanstorps socken (mark har även funnits i andra socknar) och Norra Åsbo härad.[1] Huvudgården ligger på en holme i en liten insjö på gränsen mellan skogstrakten och den skoglösa åkerbygden, inte långt från Klippan. Efter att länge ha tillhört släkten Gyllenstierna gjordes Bjersgård av Margareta Sofia Gyllenstierna, gift med överste Nils Hästesko, 1725 till fideikommiss för Axel Erik Gyllenstierna av Lundholm. Godset innehades från 1868 av fideikommissarien till Krapperup, Nils Gyllenstierna. Fideikommisset upphörde 1976, då den siste fideikommissarien Gustav Gyllenstierna af Lundholm avled.

Godset ägs idag av Sten Gyllenstierna. Man satsar stort på mjölkproduktion och har investerat i en mjölkningskarusell för 40 kor samtidigt[2].

Det var Bengt som var dagens fotograf...

Birgitta samlar ihop gruppen för dagens vandring.

Mats har lite att berätta...

Lite kuperat...

Rast och vila..

Trädet..

... och mannen i trädet.

Slut för idag och tack för idag.

Foto: Bengt Johansson

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:36