Vandring vid Bassholma

Söndagen den 30 januari.

Samling som vanligt på NyaTorg i Ängelholm klockan 9. Ser ut att bli en fin solig dag, så det känns bra att ha fattat beslutet att stiga upp denna tidiga söndags morgon och packa sin ryggsäck med varm choklad och smörgås.

Vi samåker till Bassholma skola och parkerar några bilar där. Därefter far vi vidare med ett mindre antal bilar några kilometer längre fram på vägen till en privat gård där vi fått lov att parkera.

20 förväntansfulla vandrare och en hund (Sofia) ser framemot en uppfriskande vandring. Termometern står på – 11 grader men solen värmer gott. Med broddar och stavar på plats ger vi oss iväg ut i vackert vinterlandskap. Lite nysnö har fallit under gårdagen så det gäller att ha uppsikt på var man sätter fötterna för att inte halka. Några vurpor blev det men alla ben var i behåll efter den 13 kilometer långa vandringen. Inte bara nackdelar med nysnö, vi såg rikligt med spår av älg och vildsvin.

Matsäcken intogs på ett soligt kalhygge med bra sittmöjligheter på de kvarlämnade stubbarna. Det var helt vindstilla och lite vårkänsla kunde man allt frammana när solen värmde. Vi tackar Gunnar Wall för en trevlig spårning och vandring.

Vid pennan

Britt-Marie Pfeiffer

Anm. angående namnet Bassholma och spåren av vildsvin, så kan det nämnas att basse = vildsvin.

Kjell tog några bilder

En kall men vacker morgon.

Dagens vandringsledare.

Birgitta njuter av "vårsolens" värme.

Två unga debutanter med rötterna i Bassholma, vi hoppas att vi får se dem på fler av våra vandringar.

EVF på bred front.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:39 Skribent: Kjell Fjellsén