Vandring i Sinarpsdalen

Söndagen  den 11 december      Vandring i Sinarpsdalen   med Boris Larsson.

Denna  vandring  var en repris på vandringen den  17 april som jag var förhindrad att deltaga i, och såg därför fram emot dagens.

Det hade ju varit några dagar med riktigt busväder, men till söndagen var detta borta, och det blev ett mycket bra vandringsväder, nästan att solen kunde bryta igenom ibland. Vi blev 18 personer och 4 hundar som samlades  på  Sinarpsdalens parkering, och efter ett välkomnande av Boris var vi på väg.

Området här är ju kännt för att vara kuperat, och det blev en bitvis ganska krävande vandring, men samtidigt fick vi ju mycket bra betalt för ansträngningarna, i form av väldigt vackra vyer och uppe på höjderna var utsikten underbar. Vi  stötte ju även på en del hinder på vägen, ett par bäckar som alla klarade utan att få våta fötter, stättor hade vi ju tränat mycket på under sommarvandringarna, så de var inga problem,och  inte heller annat som fanns i vår väg. Det var en hel del beteshagar som var bra att gå på. Vi följde järnvägen mellan Malmö och Göteborg  och kunde se ner på denna då Öresundståg passerade.  Just denna dag tog ju också Veolia över driften av dessa tåg på svenska sidan, efter  DSB-First som inte klarade av det ekonomiska,blev också upplysta om att vi var 104 meter över havet.

Vi  kom till en ruin efter en  Backstuga, vet inte om vi riktigt kan förstå hur eländigt och svårt dessa gamla och fattiga som i brist på bättre bodde och levde där. Kanske var dom ä

ndå nöjda med  sin situation?

Vi vandrade på, när vi närmade oss Grevie blev suget efter kaffe och annat energitillskott  påtaglit, det passade väldigt bra att Boris hade öppnat sitt uterum och sin altan för oss. Och inte bara detta utan han bjöd också på nyplockade blåbär (från frysen) och vispgrädde,TACK TACK Boris. Under tiden vi fikade kunde vi också begrunda den fina utsikt han har, vid klart väder verkar nog Danmark nära.  Mätta nöjda och glada bar det iväg, mer stigning, nu på en gammal färdled, där färden utfördes  med häst och vagn. Från denna väg såg jag( en yrkesskadad fd lantbrukare) stora fält som inte var skördade, nu var det försent, och det kommer att ställa till problem vid skörd nästa år.

Så var det ett nytt berg som skulle bestigas,  efter detta blev det ett område med öar av ljung  som såg lite underliga ut, Boris berättade att de hade för en tid sedan  bränt området likt gamla tiders svedjebränning, fast för längesedan var det ju även skog som svedjebrändes fö r att få lite näringsämnen till odling då det inte fanns någon annan gödning att få tag i.

Nu blev det en annan typ av natur då vi gick mot Axeltorpsforsen, nästan bara bokskog, djupa raviner och med forsen i botten, här är det lika vackert vilken årstid som helst, nu var det mycket upp och ner, men  bara glada miner ändå, så var vi snart nere på startnivå och en ren transportsträcka till bilarna.

Och vi kunde tacka Boris för att han lett oss på denna  jättefina ca 14km långa vandring, och hoppas att han kommer att upprepa den ganska snart igen.

Rune Bengtsson .....som också tog bilderna.

Sin 1

Fullfart direkt från start...så det var svårt för Rune att få en bild på gänget.

Sin 2

Boris ser till att alla kommer torrskodda förbi dagens stora vattenhinder.

sin 3

Fikapaus hemma hos Boris.

Sin 4

Åke tyckte att det var "smarrigt" med blåbär och grädde....han passade också på att berätta om de jätteblåbär....stora som apelsiner... som han hade plockat i Afrika.Sin 5

Boris berättar om hur många decimeter snö han hade förra året vid den här tiden.

Sin 6

...tack för det.

Sin 7

Rune tog en bild av en forsande bäck medan.....

Sin 8

...Bengt försöker zooma in några öringar. (Jag har inte fått några bilder från Bengt ??!!)

Sin 9

Till sist en ny ...och riktigt gullig....skylt. Det har ju blivit lite av en sport i föreningen att hitta roliga och intressanta skyltar och det tycker jag att vi skall fortsätta med.

Ni som vill titta på fler bilder från dena trakt kan gå in på en berättelse längre ner i årets lista: Sinarpsdalen och Axelstorpsforsen.

Uppdaterad: 12 DEC 2016 13:53