Vandring i Råådalen

Söndagen den 14 augusti 2011 – 24 vandrar + 5 hundar – 10 km

8 vandrare samlades på Nya Torg i solskenet. Bilfärden gick till Råå hamn där vi skulle börja dagens vandring. Där väntade ytterligare 16 vandrare. Några hade åkt med Skånetrafiken dit.

Gert Jeppsson, dagens vandringsledare hälsade oss välkomna och så bar det iväg. Vi gick först en bit på Skåneleden förbi ett villaområde som heter Pålstorp. Det har fått sitt namn efter en gård, som låg här. Strax efter kom vi in i Råådalens naturreservat. Vi gick på en naturskön stig utmed Råån. Första stoppet var vid Raus kyrka. Den uppfördes på 1150-talet. Den ursprungliga byggnaden var av sandsten, som bestod av långhus, kor och absid ( halvrund utbyggnad ). Den är en populär vigselkyrka. Vi fortsatte vår vandring utmed ån och så kom vi fram till en plats, där motorvägen går över ån. Där var en laxtrappa, men vi såg inga laxar. Det var lite speciellt där. Över oss susade bilarna förbi och bredvid ett brusande vattenfall.

Nästa stopp var på gränsen till Gantofta samhälle, där vi hade fikapaus. Bredvid i hagen betade kor och i en hage fanns bräkande får.

Efter fikapausen fortsatte vi vår vandring, men nu på andra sidan av ån på en ganska nyuppförd vandringsled med fina spångar. Vi kom fram till Görarps mölla. Där var en stor byggnad av äldre modell, som låg ganska högt uppe.

Enl. en informationstavla, hade där varit en vattenmölla från 1600-talet. Det hade varit en underfallskvarn, där vattnet rann under skovelhjlulet.

Efter en stund kom vi fram till ett mera öppet landskap och så småningom var vi tillbaka vid laxtrappan och sedan hade vi inte långt kvar till utgångspunkten. Dom som skulle åka med Skånetrafiken fick avvika lite tidigare, för att hinna med bussen. Vi andra gick vidare till Råå hamn. Där berättade Gert lite om Scandlines färjor Betula, Regula och Ursula, som trafikerade sundet mellan Helsingborg och Helsingör. Dom båtarna är nu skrotade och har ersatts av andra färjor.

Till sist tackade vi Gert för en väl genomförd och fin vandring.

Ingegerd Andersson

Kjell hade som vanligt med sig sin kamera...

råå 1

Några åkte kollektivt till Helsingborg och vidare till Råå.

råå 2

Alba funderar lite inför premiärvandringen med det här gänget....råå 3

....och passar på att bekanta sig med Tuffa och Bellis som har varit med på många vandringar.

råå 4

Och där kommer resten av gänget.råå 5

Färden österut längs ån har börjat.

råå 10

Spegelblankt.

råå 6

Dagens blomma...

Nattljus (Oenothera biennis) är en art i familjen dunörtsväxter. Den kommer ursprungligen från östra Nordamerika, men finns numera naturaliserad på många håll i världen.

råå 7

råå 9

råå 11

Dagens innovation.....solcellsdrift av elstängsel.

råå 12

Här kan vi prata om en grön vandring och det har verkligen varit en grön sommar.

råå 13

Fint med lite färggranna vandrare bland allt det gröna.

råå 14

Rååån....här simmar Råå-å-ålen.

råå 15

Ännu en vacker passage.

råå 16

Fikapaus och......

råå 17

...Gert kan konstatera, att så här långt har allt gått bra.

råå 18

Några av dagens glada vandrare.

ää 1

Vid Görarps Mölla.

råå 19

På hemvägen passerade vi nedanför Raus kyrka.

Kyrkan byggdes i mitten av 1100-talet och är en av de bäst bevarade medeltidskyrkorna i Skåne. Den är också den äldsta bevarade byggnaden från medeltiden i Helsingborg.

råå 20

Tillbaka vid startpunkten och vi tackar Gert för ännu en väl genomförd vandring.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:38