Utmed Skälderviken den 27 april

Onsdagen den 27 april 2011.                               Deltagande vandrare: 18

April månad men enligt SMHI´s definitioner var det redan sommar och visst kändes det så också. Tomtegrottan som vi passerade på en skogsstig stod i skarp kontrast till grönskande träd och blommande fruktträd och hade väl sett sina bästa dagar denna säsong även om den fortfarande var fin.

Det var Christina Sörman som lotsade oss framåt på stigar och småvägar från Magnarp till Lingvallen och ner mot Skäldervikens strand där vi gjorde stopp för att njuta av den välkända utsikten ut mot vattnet och Kullaberg, som stiger upp ur havet borta vid horisonten. Många gånger har vi beundrat dessa vyer men som vanligt så var det som att stå där för första gången, denna kväll var det nya rosa nyanser på himlen ….alltid något nytt.

Efter att ha blivit mätta, både på synintryck och mer bokstavligt genom intag av smörgåsar och dryck, fortsatte vi vandringen längs stranden bort mot Skepparkroken. Vi passade på att beundra alla dessa fantastiska sommarhus och villor som ligger som ett pärlband längs kustremsan, en intressant blandning av gammalt och nytt men till största delen väldigt väl avvägt vad det gäller det arkitektoniska. Sista biten bort mot Magnarps hamn blev det vandring genom en knotig sandskog men sedan var vi ute på strandängen och såg våra bilar som glänste i kvällens sista solstrålar.

Vi tackade Christina för denna sköna sommarkvällsvandring och för att hon såg till att vi kom tillbaka till rätt parkeringsplats.

Kjell Fjellsén

Eva och ett gäng EVF:are beundrar utsikten från hamnen i Magnarp. Eva fotograferar för Skånetrafiken och det är tänkt att det skall bli ett eller två reportage om våra sommarvandringar där vi åker buss och/eller tåg till och från vandringarna.

Utsikten.

Föreningens röda tröja lyser fint i aftonsolen.

Tomtegrottan i vinterskrud...

...och så här såg det ut den 27 april, tomtarna är utbytta mot påskpynt.

Gunnar och Christina "slåss" om tätpositionen.

Som sagt, nu är det sommar.

Rofyllt och fint.

Ny bakgrundsfärg.

På väg genom Skepparkroken.

Fruktträd i full blomning.

Sista biten genom strandskogen och kvällens sista bild.

Foto: Kjell Fjellsén

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:39