Torpvandring i Perstorp 2011-05-15

Vi var 13 vandrare från Nya Torg och 8 som anslöt i Perstorp. Den  här gången hade vi dessutom med oss ett antal scouter från Hjärnarp som Gunnar med hjälp av Idrottslyftet ordnat en vandring åt i Perstorp. Vi samordnade alltså transporten från Ängelholm eftersom det var gott om plats i bussen.

Vi körde via Gustafsborg längs Oretorpsvaägen och Spårvägen till en före detta uppställningsplats för järnvägsvagnar som numera fungerar som rastplats för ”skogsluffare” och andra friluftsmänniskor.

Här tog Gunnar med sig scouterna och gav sig iväg med dem på en vandring i trakten av Håkantorpssjön.  När scouterna lämnat bussen dök ett 15-tal strövare med ledare från Friluftsfrämjandet i Perstorp upp. De embarkerade också bussen och sedan körde bussen ett par km norrut mot Perstorp. Här tog vår vandringsledare och ciceron Tage Johansson befälet och vi begav oss ut i den vackra bokskogen. Tage ledsagade oss förbi ett antal gamla torpruiner och berättade om hur man levde på de olika platserna från tidigt 1800-tal till fram till början och mitten av 1900-talet. Efter ca en 1,5 timme lämnade strövarna oss begav sig till rastplatsen där vi lämnat scouterna, för att förbereda grillning för både oss och scouterna. Vi vandrade vidare ytterligare ca 1,5 timmar och besökte ytterligare några torpruiner och minnesplatser. Lite före kl. ett kom så även vi fram till rastplatsen dit Friluftsfrämjandet under tiden kört ut grillar. När vi anlände var grillningen i full gång. Både strövare och scouter hade redan utfordrats och vi kunde hugga in på korven.  Grillningen som sköttes av ledarna för strövarna fungerade perfekt. Det var gott om korv och alla blev både mätta och belåtna.

Vi hade som vanligt tur med vädret. Först när vi efter vandringen nådde fram till rastplatsen fick vi lite hagel och lite regn på oss så vi fick huka oss i vindskyddet. men efter några minuter sken så solen igen och kl14.00 kom bussen som planerat och tog oss till Hjärnarp och Nya Torg. Vi vill gärna tacka Tage för en mycket trevlig vandring i den vårliga bokskogen och Gunnar som tog sig an och såg till att scouterna fick en trevlig och innehållsrik vandring i Perstorpsskogarna.  Vi vill också tacka medlemmarna från Friluftsfrämjandet i Perstorp och deras käcka strövare som såg till att grillningen fungerade så bra.

Rolf

Bifogar några bilder tagna av Christina och mig.

Tage samlar trupperna inför avmarsch.

Efter ca 1,5 timmes vandring smakade det bra med en smörgås och lite kaffe

Även hundarna vädrade mogonluft

Det fanns gott om naturliga sittplatser

Vandring Perstorp 15 maj -11 049 (2)

Nu har vi ätit upp och är mätta och belåtna.

Tage berättar om gamla tider i skogsbygden

Här är ett minnesmärke. Måns i backen tror jag han som bodde här kallades för.

Vandring Perstorp 15 maj -11 044 (2)

Ytterligare en gammal ruin från forna dagar

Vandring Perstorp 15 maj -11 049 (4)

Så var vi på väg igen.

Vandring Perstorp 15 maj -11 050 (1)

På väg mot rastplats och väntande grillning.

Vandring Perstorp 15 maj -11 050 (6)

Vi tackar Tage för en trevlig guidning i de vackra bokskogarna.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:39
Skribent: Rolf Gärdby