Övedskloster och Vombsjön

Höstvandring vid.....

öved 0

...Vombsjön

Vandringsberättelse från söndagen den 30 oktober 2011.

Bussresa till Övedskloster. Ett antal vandringar på 3-5 km vid vulkanresten Frualid och kratern Vassen, Borstabäckens dalgång och Vombs Fure….

Ja så här står det i programmet för ”Längre vandringar 2011”. Vi var 27 vandrare som  under Gunnars, Kjells och Sylvias ledning gav oss iväg i ottan denna dimmiga men varma, +10 grader, morgon. Bussen rattades som vanligt av Lennart, som tog oss (”snabbuss” enl Gunnar) söderut genom Skåne till målet Övedskloster i Sjöbo kommun. Kommunen ligger i  dalsänkan mellan Romeleåsen  och Linderödsåsen och kallas Vombsänkan.

Övedskloster var från början av 1100-talet kloster men övergick i privat ägo under tidigt 1600-tal. Från 1750-talet huserar ätten Ramel där. Slottet är ett franskt rokokoslott och omges av fantastiska alleer och lång, höga stenmurar. Det är fortfarande fideikommiss, trots lagändring om att detta är borttaget. Övedskloster utgör ett undantag pga stort kulturellt värde.

Bussen parkerades utanför slottsområdet och vi fick en kort fikapaus innan första vandringen startade. Vi vandrade i fantastisk bokskog utmed bäcken. Som i en tunnel, med tak av grenar med guldgula löv och en mjuk härlig lövmatta att vandra på. Ovanför oss reste sig väldiga träd och uppe på krönet såg vi siluetter av hjortarna som spanade på oss. Enligt uppgift är det vita dovhjortar som är speciella för Övedskloster.

Vandringen fortsatte på Filosofiska gången och Kungastigen, hela vandringen bjöd på underbara höstfärger som accentuerades ytterligare när solen emellanåt visade sig. Vi passerade flera stora gamla ekar ”polska ekar”, bla en som är 6,5 m i omkrets och planterad på 1680-talet och fortfarande helt frisk. Evighetsträd kallas dessa .

Tillbaka vid slottet väntade bussen och vi fick i oss lite blodsockerhöjande innan nästa vandring.

Nu vandrade vi åt andra hållet bitvis på en nedlagd banvall. Här var lika vacker skog och härligt underlag att trampa på……Dessa båda vandringar var ganska korta och kl 12 var vi åter vid bussen. Nu var vi hungriga… men det beslutades att äntra bussen och åka till startområdet för dagens sista vandring.Det var ett bra beslut, där fanns gott om sittplatser, stenar och omkullfallna träd för oss som inte hade egen stol…

Mätta och glada vandrade vi iväg och gick nu i en skog med mera barrträd, ganska olikt bokskogen  från fm. Vi gick på en höjd utmed Vombsjöns strand och njöt av utsikten (fast den var lite dimmig fortfarande), vi passerade flera sommarstugeområden, och vi lärde oss att Malmö Stad får sin vattenförsörjning  från Vombsjön. Fina sandstränder kantade sjön på långa sträckor.  Sista delen av vandringen gick på ”okända” icke ”rekade” stigar, lite äventyr tyckte Kjell och Gunnar….vi hängde förstås med,  och vi kom fram som väntat, fram till byn där bussen var parkerad.  Ledarna och chauffören avtackades sedvanligt för goda insatser med  rungande applåder…. Och när vi klev in i bussen kom regnet….. Var det sant? Jo, så var det!!!!  Med dryga 14 km i benen ramlade vi trötta och mycket nöjda ner i busstolarna, någon somnade direkt medan andra jobbade. Lena från Perstorp tex som levererade en ny dikt dagen till ära. Tyvärr minns jag den inte. Resan hem gick snabbt och vid 16-tiden var vi åter i Ä-lm.

Ä-lm 111031 medan minnet är färskt

Marie Louise Svensson

...men här är Lenas dikt:

DENNA VANDRING I HÖST

HAR GIVIT OSS MYCKEN TRÖST

VÅRT MÅL VAR ÖVEDSKLOSTER

INGEN AV OSS BEHÖVT NÅGOT PLÅSTER

VI GÅTT VID SJÖN VOMB

TUR ATT DET INTE KOM EN TROMB

VI PÅ KONDITIONEN MÅSTE HA KOLL

SÅ ATT DEN INTE HAMNAR PÅ NOLL

LENNART SOM VANLIGT FÖR OSS KÖR

OCH ALDRIG OSS GLÖMMER GÖR

ALLA MED INBLANDNING I RESAN VI TACKA VILL

MED EN JÄTTESTOR APPLÅD SOM RUNGAR TILL

Lena

Bilderna tog Cornelia, Christina och Ewa

öved 30

Vad gör man inte för att spara 100:- .........lite mörkt men ok.

öved 1

En riktig höstmorgon.

öved 8

Gunnar i täten som det skall vara men svårt i den här "djungeln " och se om alla är med ?

öved  9

Jodå, höstfärger, dimma och en spegelblank sjö...vackert.

öved 36

Från en annan kamera blev bilden så här.

öved 4

Det går inte att ta miste på vilken årstid det är.....

öved 5

Klosterkyrkan.

öved 10

Fri vandring på slott och klosterområdet.

öved 6

Nyfiken mamma med barn.

öved 11

Höga fina alléer....ser ut som om det är bok.

öved 12

Höga ståtliga stenmurar som det talas om i texten.

öved 13

Ny rast vid bussen.

öved 14

Här har Ewa fått med allén, en stenmur och dimman som hängde kvar långt fram på dagen.

öved 31

Christina ville inte vara sämre och gav oss ett par bilder till av allén.

öved 32

Fint med de gula bladen mot de mörka stammarna.

öved 33

Dagens tema måste vara träd....Eller träd och dimma.

öved 15

Ut i skogen igen och där .......

öved 2

......hittade Cornelia ett par fina motiv.....

öved 3

.....natur på natur i flera lager.

öved 37

Det fanns enstaka besvärliga passager och då är det bra att man hjälps åt......även om vi har en bra olycksfallsförsäkring för våra medlemmar.

öved 7

Hej, här har vi något som vi behöver ta upp i våra regler och anvisningar...Man SKALL följa lagar och.......

öved 35

Lennart höll sig till trafikreglerna och rattade oss säkert även i motljus medan....

öved 34

...Gunnar berättade om nästa del av dagens uppdelade vandring.

öved 22

Vombsjön (ibland även Våmbsjön) är en sjö i Skåne 20 kilometer öster om Lund. Sjön ligger i Lunds, Eslövs och Sjöbo kommuner, strax norr om orten Vomb, har en areal på 12 km² och är belägen 20 meter över havet.[1] Det största djupet är 15 meter.

öved 16

I sjön bedrivs yrkesmässigt fiske men fritidsfiskare kan både lösa fiskekort och hyra båt.

öved 40

-  Hyrbåt  -

öved 38

Christinas bild hade säkert placerat sig bra om det hade varit en fototävling den här dagen men det var ju en annan söndag.

öved  17

Frank läser på en platta om denna 330-åriga ek som har en omkrets av 6,5 m.....tänk vad den har upplevt och vad den skulle kunna berätta.

öved 39

Kort och gott.

öved 18

Ännu en fin bild för arkivet.

öved 19

En bra och bekväm rastplats även för de som inte hade egen stol med sig.

öved  20

Nej,........varför skall man trängas när det finns gott om plats.

öved 21

Och till sist....man får inte vara dum.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:38