Grytåsa 3 april

Vandring i Grytåsa 3 april 2011

Det var ganska mulet på morgon och SMHI hade förespått regn klockan 12 men det finns ju som bekant…..

Grytåsa är ett strövområde som invigdes i september 2009. Nisses bror Kent - anställd på Örkelljunga med ansvar bl.a. för strövområden inom kommunen – har detta område på sina fem fingrar! Vi gick två slingor med utgångspunkt från  P-platsen mitt i området, Sjöslingan och Bäckslingan – med lite fri tolkning av Kent! Sammanlagt 8 kilometer. Vi gick förbi Flinka sjö. Sjön har sänkts för att få mer odlingsbar mark och i dag är där ett rikt fågelliv. Fågelskådarna har också ett fint torn vid sjön.

Det var synnerligen kuperat och vi fick upp ”flåset” på flera ställen. Men vackert var det! En riktig trollskog! Man väntade sig nästan att det skulle dyka upp en och annan vette! Härlig blandning av barr- och lövskog och med blåbärs-och lingonris på marken.

Isen låg kvar på några småbäckar inne i mörkaste skogen.

Bäckaslingan gick utmed Flinkabäcken – en bäck där också höjdskillnaderna märktes på vattenfall på flera ställen – rogivande musik!

Så var det det där med vädret….  klockan 12 började det regna! – men då hade vi bara en liten bit kvar till parkeringsplatsen och alla vi 22 vandrare blev bara LITE blöta!

Nedtecknat av Maja Johansson

Christina hade sin Olympuskamera med sig och tog bland annat dessa bilder.....

Med full fart redan från start.

En glad vandringsledare, Kent Knutsson med en vackert lysande jacka som var lätt att följa även i den mörkaste delen av skogen.

Alla skall upp för kullen....

..och på kullens allra högsta topp.....hittade vi Rolf, Roland och Viggo.

Sedan bar det av nedför igen.

Vintern släpper inte taget.

Många leder att välja på men väl markerat.

Torn för fågelskådning men även en bra utsiktsplats.

Tur att man vet var vandringen var förlagd, annars ser det ut som om Evy håller på att stjäla över ett gäng skåningar till Halland.

Här var det bra att ha stavar till stöd.

Farlig passage !!

Lyxig rastplats i skogen.

Dagens vårtecken......en liten vårfors i bäcken.

Efter Gudrun och andra stormar, så kan det ju vara på sin plats att varna....

Så var denna vandringen snart tillända.

Foto: Christina Sörman

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:37