Glumslöv - Hilleshögs dalar

Vandring vid Hilleshögs dalar söndag 2011-01-09

Vandringsledare Kurt Jacobsen med hunden Happy ( hoppas jag uppfattade namnet rätt )

Vi var 12 vandrare som mötte upp på Glumslövs station. Vädret var fint och solen bröt fram efter en stund. Det var ett ”glatt” gäng som gav sig iväg fyllda med vandringslust på en otroligt hal väg.

Färden gick längs Landskronavägen och vi vek sedan av ner mot havet. Kurt guidade oss genom ett vackert böljande vinterlandskap…dvs för de som vandrade…sen fanns de ju några som kom åkandes med en Kustbevakningsbil. ( Redan trötta, vad är det för vandrare? )Väl framme vid havet stannade vi vid ett hus och fick vi höra en berättelse om familjen som bott där innan huset renoverades. En familj med tio barn. Jag blir trött bara jag tänker på att bo med tio barn i ett dåligt underhållet hus ett fåtal meter från havet! Vilken mardröm!

Vi fortsatte längs med den steniga strandkanten som bjöd oss på en vidunderlig utsikt över ett isigt hav och kom så småningom fram till rastplatsen och en välbehövlig och efterlängtad fika.

Mätta och belåtna gick vi så vidare uppför en lång, väldigt lång backe och kom så slutligen tillbaka till Glumslöv och kunde återvända till våra bilar utan några halkmissöden.

Tack Kurt för en vacker naturupplevelse.

Ewa Engström

Skrivs det Hilleshögs dalar eller Hilleshögsdalar ???

Så här står det i informationen från Lanskronas Stad :

Glumslöv

Från toppen av Glumslövs backar kan du skåda ett 30-tal kyrkor och sju städer i Sverige och Danmark. Från Köpenhamn i söder till Helsingör i norr.

Strax söder om Glumslöv finns naturreservatet Hilleshögs dalar. Landskapet med kullar och dalar vetter mot Öresunds vatten.

På våren fylls backarna av blommande gullvivor. Om du har tur får du även syn på den sällsynta klintsnyltroten. Naturreservatet står varje år som värd för backsvalornas häckning.

Det om det, det kom in många härliga bilder till "redaktionen" och jag har gjort mitt bästa för att inte gallra allt för hårt, man vill ju också försöka få fram hur speciell denna vandringen blev tack vare det besvärliga underlaget.

På slutet finns det en avdelning med bilder på våra fyrbenta vandrare...jag vet inte om de hade det så mycket lättare denna dag.

Bilderna är tagna av Ewa Engström och Christina Sörman

...och nu bilderna på våra fyrbenta vandrare.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:40 Skribent: Kjell Fjellsén