Drakamöllan - Brösarp

SKÅNETRAFIKSVANDRING

Å 0

TEMA: LJUNG

Fredag den 5 augusti drog Gunnar Wall på sig vandringsskorna  för att vandra sträckan      Drakamöllan-Brösarp, ca 13 km. Med sig hade han 19 glada vandrare och 3 st trogna vandringshundar.

Det blev buss, tåg och buss igen från Ängelholm till Drakamöllan.

Regnet öste ner från Kristianstad fram till en station före avstigning från bussen vid Drakamöllan. Så det blev uppehållsväder precis som Rune hade lovat. Han håller alltid vad han lovar.

Drakamöllan Drakamöllan är beläget i det östskånska backlandskapet, ett böljande hedlandskap med nivåskillnader på ca femtio meter..
Drakamöllahedarna är – liksom liknande marker i Östskåne för övrigt, t ex Brösarps backar – de sista resterna av ett urgammalt kulturlandskap, som skapades genom långvarig betesgång i kombination med ett rörligt åkerbruk.

Drakamöllan har inte fått namnet av något sagoväsen som huserat inom området. Namnet lär istället komma från en mjölnare vid namn Drake, som drev en av de många små kvarnar som förr fanns utefter Julebodaån. Inom reservatet finns nu bara ruinerna efter ett par möllor. Ett välbevarat exempel på hur möllorna kunde se ut är Blåherremölla, som ligger några kilometer längre österut längs Julebodaån.
Boningshuset vid Drakamöllan är i sin äldsta del uppfört i senare delen av 1600-talet. Tillbyggnaderna är från 1700- och 1800-talen.

Ljungheden dominerade arealmässigt. Det rosa och lila landskapet var sagolikt vackert. Man tappade nästan andan. Gunnar la märke till detta så han tyckte att det var lika bra att vi tog en första paus här. Då kunde vi sitta ner och bara njuta. ( och äta förstås ). Till och med lille Knut åt sin 1 dygn gamla mat här. Sen bar det av mot Brösarps backar.

Brösarps backar är ett backlandskap beläget i närheten av orten. Backarna, som är avlagringar från senaste istiden, hålls öppna genom betning. De är kalkhaltiga och består främst av mo och sand. Området är känt för att vara naturskönt och för sin flora. Den norra delens vegetation har gräsheds- och sandstäppskaraktär. Där växer bland annat sandnejlikasandlilja och hedblomster. I den södra delen av Brösarps backar hittar man gullvivabacksippa och mandelblomSkåneleden går genom backarna.

Det blev ganska så svettigt att vandra, Så vi tog en andra paus på Glimmeboda Hembygdsgård, en gammal vacker  kringbygd korsvirkesgård. Där hade dom hängt upp buntar med lin som skulle torkas. Det fanns till och med ett gammalt utedass. Jag personligen föredrar damernas och herrarnas i skogen. Men med trevligt sällskap klarar man allt.

Jag och alla som var med vill tacka Gunnar Wall för en mycket trevlig vandring.

Mari Nilsson ( och Knut ).

Bilderna som följer togs av Bengt, Rune och Kjell

Å 6

I väntan på tåget.

Å 7

Sedan väntade vi på bussen.

Å 13

Så var vi på väg....och Rune hade fixat uppehållsväder.

Å 1

Kontrollpaus .....och humöret är på topp.

Å 14

Tänk om man hade räknat alla stättor vi har passerat i sommar.

Å 9

Matpaus 1 ...uppe på en av backarna och med.....Å 15

...utsikt över ljungtäckta kullar.

Å 22

Ljung (Calluna vulgaris) är den enda arten i släktet Calluna, och är en av de vanligaste och individrikaste arterna i Norden. Den är vanlig i skogar (utom på de skuggigaste ställena) men växer allra mest på öppen mark, särskilt mager jord.

Å 8

Här har Bengt fångat oss i flykten........Gunnar vill tydligen testa vad vi orkar med.

Å 2

Idag var vi som sagt tre fotografer och då händer ett och annat.

Å 16

Så här blev min bild....

Å 17

Det var som synes en väldigt skön vandring vi var ute på.

Å 18

Och en bild från Julebodaån.

Å 10

Upp mot kullens allra högsta topp.

Å 19

Ett gäng glada toppentjejer.

Å 20

Det var inte bara ljungen som gav färg åt landskapet.

Å 3

Både Knut ........

Å 23

...Bellis och Tuffa tyckte att det var lite jobbigt med den höga ljungen.

Å 21

Det fanns gott om Stolt Fjällskivling i skogsbrynen men man fick vara snabb om man ville dokumentera dem....Lena var snabbt framme för att lägga beslag på läckerheterna.

Å 24

På väg mot Glimmeboda Hembygdsgård.

Å 25

En skön rastplats och humöret är fortfarande på topp.

Å 27

En riktig rullebör.

Å 26

Hundbilden: Idag var det Knut som blev bäst på bild.

Å 40

Å 41

...som sagt.

Å 28

Lika vackert hela vägen.

Å 29

Ibland krävs det gymnastiska övningar och lite hjälp för att passera hindren.

Å 11

Ett sista krafttag uppför sista backen.

Å 12

Så var det bara att vänta på bussen igen.

Å 4

Men Kjell har hittat något att syssla med.....Å 30

Han passade på att föreviga årets 4 vandringsledare när det gäller Skånetrafiksvandringarna...från vänster Gunnar Wall, Christina Sörman, Sylvia Nilsson och Kjell Lundborg.

Å 5

Och Christina vilar inte på lagrarna.....- Du Lena, du tar väl en vandring nästa sommar ???

Å 31

Nu satt vi torrt och bekvämt i bussen igen.....och Rune kunde ge klartecken uppåt för mer regn.

Så ännu ett tack till Gunnar för en fin vandring och ett speciellt tack till Rune för en torr vandring.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:39