Äppelrundan i Båstad

Ä 22

Ä 23

Onsdagen den 29 juni – 9 km

Det började som en trädgårdsvandring, vi vandrade på smågatorna i Båstads centrum och njöt av blomsterprakten. Vi tog därefter lejontrappan ner till stranden och följde promenadstråket in mot tennisstadion och hamnen. Strax efter att vi hade passerat hamnen, upptäckte vi att gruppen hade reducerats från 12 till 10 deltagare….vad gör vi? Idag är det ju inte så svårt, några knapptryckningar på mobilen och snart var vi  på nytt 12 vandrare i ledet.

Vad som hänt? Jo, det var ett par damer som hade ”förirrat sig in” på Pepe´s Bodega, förmodligen hade de siktat någon kändis när de passerade förbi.

Istället för ett glas kall champagne på Bodegan blev det kaffe och mackor vid fortet….inte riktigt, fortet var ockuperat av ett grillgäng, så vi fick nöja oss med lekplatsen !! Det var tydligen inte så dumt i alla fall, vi fick snart bevis på att vi alla hade lite av barnasinnet kvar….precis som man brukar säga.  Se bilderna nedan!!

Vi hade nu passerat Iglabäcken som markerar gränsen mellan Båstad och Malen (tidigare var detta två olika samhällen) och i denna andra delen av rundan i Malen var vi närmre naturen och med solen på väg ner, så var det både vackert och behagligt.

Det blev en riktigt fin kvällsvandring mycket tack vare Marianne som kan sitt Båstad. Det var nämligen på sina ställen lite svårt att hitta de gröna äpplena, som markerar rundans sträckning.

Tack till Marianne men tack också till övriga deltagare, jag tyckte att vi fick en riktigt trevlig kväll tillsammans.

Kjell Fjellsén

Den här dagen var det Christina som höll i kameran.

Ä 1

Rena blomstervandringen.Ä 2

Grönklädd gatlykta....installation..konstnär okänd.

Ä 3

mer rosor och....

Ä 4

...ännu mer rosor. Undrar om de använder köksingången??

Ä 5

Märta Måås-Fjetterström, ursprungligen Märta Livia Wilhelmina Fjetterström, född 21 juni 1873 i Kimstad i Östergötland, död 13 april 1941 i Båstad, var en svensk textilkonstnär.

År 1942 ombildades verkstaden till ett aktiebolag där den rika mönsterskatt som Måås-Fjetterström lämnade efter sig både förvaltas och förnyas. Vid sidan om att fortsätta väva upp originalmönster anställdes Barbro Nilsson som konstnärlig ledare, vilken tillsammans med Ann-Mari Forsberg och Marianne Richter deltog i förnyelsen av företaget. Senare knöts även Kaisa Melanton till AB MMF, och år 2006 lanserades tre nya röllankansmattor av arkitekttrion Claesson Koivisto Rune.

Ä 6

Nedför lejontrappan.

Ä 7

Sommarbild.

Ä 8

Enligt något osäkra källor, kan detta röra sig om ett bygge av en skidbacke....under tennisveckorna kan ju allt hända.....

Ä 9

Den här bilden har jag döpt till: Gammalt och Nytt

( fråga mig inte varför)

Ä 10

I täten idag...Marianne Tillberg.

Ä 11

Dags för kaffepaus, Frank hittade sin plats direkt.

Ä 12

Några höll sig till den traditionella picnicstilen och andra slog sig ner på en bekväm bänk...

Ä 13

... en valde det absolut svåraste alternativet.

Ä 14

Vi såg inte när han åkte ned för rutschkanan (tyvärr) men här sitter han på sin favoritplats.

Ä 15

Bara så vackert!!!

Ä 16

En kort paus vid Röeskall och en Norgehistoria...

Nere vid havet mellan Malens havsbad och Riviera står en stor rödaktig sten som fått namnet Röeskall. Stenblocket markerar den gamla gränsen mellan Danmark och Sverige som gick här under åren 1645-58. Ännu idag utgör den landskapsgränsen för Skåne och Halland. Vid Tjuvavadet i skogen innanför Röeskall finns ytterligare tre gränsstenar.

Ä 18

Kvällsfiske vid Stensån.Ä 17

Stensån från bron.Ä 19

Vi följde ån in mot bebyggelsen.

Ä 20

Ännu en kort paus innan vi sträcker ut benen för de sista kilometrarna.

Ä 21

Några försökte smita iväg upp till järnvägsstationen för att ta tåget hem men Falköga med sin kamera missar inte sådant försök till fusk.

Detta är ändå dagens slutbild...hur det gick,

det vet bara vi som var med denna kväll.

OBS !!! I efterhand kom de här bilderna från Christina

som visar att det blev en skidbacke där i Båstad...och det mitt i sommaren.

b 1

b 2