Vandringsvecka på Gran Canaria

Vandringsvecka på Gran Canaria i september 2010

Då man väljer en vandringsresa på Gran Canaria som är förlagd till höjderna mitt på ön, och med de nära 2000 meter höga topparna runt omkring sig, så möts man av en fantastisk utsikt.

De 3 första vandringsdagarna startade vi vid Cruz De Tejeda med olika sträckor. Den första dagen följde vi en lättvandrad stig till en nedlagd gård med mandel, vin och fikonträd samt rikligt med Aloe. Därefter mot byarna  Tejeda och La Culata för kompletteringsköp inför lunchen och vidare genom gruvdalen Barranco de la Mina. Efter byn påbörjade vi en stigning på ca. 400 m över en bergskam. Lunchen tog vi i halva backen med en fin utsikt över landskapet.  På höjdkammen gick vi nedåt mot norrsidan och vandrade genom några nedlagda fruktodlingar. Vi passerade  inga byar, men en del bebyggelse fanns inom synhåll på olika sluttningar. Här var enastående odlingsterrasser med präktiga stenmurar. Vandringslederna har varit lättgångna trots några stigningar mot och över bergskammar, men för de som har obehag av höjder är det ändå inga problem, stigarna är breda och underlaget är stabilt. På den här vandringen kunde man välja 3 sträcklängder 10,14 eller 17 km.

Den andra dagen vandrade vi på en stig västerut mot en by som heter Artenara, nedanför oss hade vi en dalgång med ett antal märkliga raukar innan pinjeskogen tog vid. Vi följde alltjämt bra och lättgångna stigar fram till en utsiktsplats över det nordvästra hörnet av Gran Canaria och mot de högsta topparna på Teneriffa . På väg mot byn finns grottor jämförbara med våra jordkällare och i byn finns en utgrävd kyrka där man sparat ursprungsmaterialet i berget till såväl bänkar, altare, dopfundament och annan utsmyckning. Här finns möjlighet att äta lunch och dessutom kan man välja om vill avbryta vandringen efter dessa 8 km eller fortsätta  ytterligare 7 km tillbaka med 400 m stigning. Återvägen går genom ett brantare parti med en hisnande utsikt, men fortfarande på breda och fasta stigar utan att det medför någon obehagskänsla.

Tredje dagen gick vi genom pinjeskogen upp mot de högsta topparna på ön, vi valde den näst högsta på 1917 möh. och fick efter den mödan en oerhörd fin utsikt, kanske främst mot Gran Canarias sydsida. Det är lämpligt att förlänga vistelsen här uppe på toppen med en lunchrast. Vi gick nedför berget och kom ut på (Silverleden ) Camino de la Plata som vi följde ned till Cruz Grande.  Där börjar för övrigt den gamla Pilgrimsleden som går i syd –nordlig riktning över ön. Den här sträckan kan delas upp i 3 olika alternativ på 19 resp. 15 km och med en lättare sträcka på 13 km där man inte går upp på toppen ( Pico de las Nieves ). Efter ett uppehåll i byn San Bartolome åkte vi ned till kusten vid San Augustin där vi hade baslägret under de återstående vandringsdagarna. Här fanns möjlighet att välja om man ville ha vilodagar med bad i Atlanten , eller göra egna utflykter. Det gick ju också  utmärkt att kombinera  vandringsdagarna med bad.

Den fjärde dagen vandrade vi utefter sydkusten från San Augustin västerut till Maspalomas, de sista 5 km innan Maspalomas utgörs av ett ökenområde med höga sanddynor som sträcker sig ett par km in över land. Återvägen till San Augustin gick vi mellan dem men också över några dynor. Man får en direkt känsla av ökenvandring i det här området. Den nämnda sträckan blev 14 km, men den kan kortas eller förlängas beroende på hur man vill uppleva ökenlandskapet.

Femte vandringsdagen gick i de södra bergsområdena från Santa Lucia över en bergskam med 600 m stigning till Guayadequedalen. I den här dalen är alla bostäder inhuggna i det porösa berget som grottor. Fortfarande används grottorna som bostäder och det finns även möjligheter som turist att hyra in sig i en del av dem. Vandringen är 14 km men relativt lättgången beroende på att stigen är utformad som serpentinväg.

Sista vandringsdagen besökte vi Bandamakratern som ligger någon mil väster om huvudstaden Las Palmas. Den uppstod genom ett vulkanutbrott för ca. 2000 år sedan. Följer man leden som går runt kratern blir det en sträcka på ca. 4 km, man kan även gå ned i kratern där det för övrigt finns en nedlagd vingård, då får man också tillfälle att studera formationerna i bergväggen.

Generellt kan man säga att lederna är lättvandrade och de har förhållandevis stabilt underlag, framförallt med tanke på att det är kuperat i bergen. Vandringslederna var tidigare transportleder över bergen och har utformats så att 2 åsnor skulle kunna mötas. Därför finns det ingen anledning för de som vandrar på Gran Canaria att känna någon oro för smala stigar intill branta stup, och på så sätt passar området även dem som har rädsla för höjder.

För närvarande  är det bara Gran Canaria Experten som anordnar vandringsresor på Gran Canaria, Den arrangören har svenska  vandringsledare och det finns alltid 2 olika sträcklängder.

Gran Canaria Experten kan ni hitta på hemsidan http://www.grancanariaexperten.se/resor/aventyrsresor/vandringsresa/

Den svenska vandrarguiden på Gran Canaria hittar ni på: www.rockyadventure.com

Gunnar Wall

Nedan visas några bilder ,som Kjell har tagit på resan.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:39 Skribent: Gunnar Wall