Vandring i Össjö

.....med Roland och Viggo, 10 km

Traditionsenligt genomfördes på Annandag Jul vandringen till Ottos Minne med det underordnade målet att vandra bort julmaten i Össjös skogar,

Vandringen hade olika svårighetsgrader beroende av framkomligheten på vägar och stigar. De senare avsnitten gav verkligen resultat gällande julmaten.

20 tappra deltagare fanns på plats då vi påbörjade vandringen mot bebyggelsen i Jordbo. Innan vi nådde denna bebyggelse fick deltagarna en information om den strid som pågår mellan de boende och Skanska genom att på plats se gruvtäktens utökning i förhållande till den tid då den gamla vägen gick genom gruvtäkten.

Det var inte svårt att förstå de boendes frustration över Skanskas utökningskrav.

Vi lämnade Jordboområdet och pulsade fram i snön till Långsjöns badbrygga där fikarast hade planerats. Denna rast var verkligen välkommen med anledning av den ansträngning som deltagarna fick genomlida i snöpulsningen.

Efter fikat fick deltagarna information om det sågverk som fanns här för ca 200 år sedan.

Äntligen så blev vandringsunderlaget framkomligt och i samband med detta gavs information om Össjö Skytteförening samt Össjö i allmänhet. Deltagarna erhöll också information om var Otto hade sitt residens och om så önskas kunde en sommarvandring ske på andra stigar till residenset i Össjös omfattande tillbud av vandringsleder.

Avslutningsvis berättades om pigan som skulle hämta mjölk men på grund av en varg så var hon tvungen att klättra upp på en stor sten vars namn blivit uppkallad av hennes situation.

Trötta men välmående slutade vandringen vid ”möbelaffären” och många av deltagarna var av den åsikten att all den mat de nu hade blivit av med kunde under resterande måltider fyllas på igen.

Roland

Vi som tog bilder var Bengt,Christina och Kjell.

( på tredje bilden från slutet syns vargstenen...bakom trädet)

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:37 Skribent: Kjell Fjellsén