Skåneleden Vedema-Hässleholm 06-18

SKÅNELEDEN  VEDEMA – HÄSSLEHOLM 2010-06-18

Vandring med sommarkortet                                     Längd ca: 17 km

Fredag morgon och klockan är lite efter sju och vi har blivit ett gäng på 9 personer som med sommarkortet i handen stiger på bussen mot Hässleholm.

En knapp timme senare har lite kvinnlig list fått busschauffören att släppa av oss precis där

vi ville vid en orangefärgad pinne som markerar sträckningen av Skåneleden, vi kunde trampa ner från bussen och rakt in på leden.

Bort från vägen och in mot skogen och snart var det precis som det skall vara, bara naturen och ett gäng småpratande vandrare.

Vi trampade på i jämn takt, stannade upp för påfyllning av vatten och/ eller ”kontroll av blommorna en bit från stigen” och mådde riktigt bra när nu också solen hade vaknat och tagit sig ut i skogen.

Efter 6-7 km kom vi fram till ett område med höga fina lärkträd som dock passerades i rask takt eftersom vi hade siktat dagens första rastplats, nedför en liten backe och sedan låg den där framför oss alldeles intill en spegelblank liten skogstjärn. En underbar plats om man inte hade hört bilarna som for fram på riksväg 21, lite störande men det är bara att gilla läget som ungdomarna säger.

FÄSTINGAR!!

En av grabbarna har siktat ett par fästingar som promenerar på hans ljusa byxor.

- De måste gilla ljusa kläder!?

- Nja, det är väl snarare så att de syns bättre på ljusa kläder!

- Jag har hört att det finns extra mycket fästingar där det finns ekskog!

- Och i högt gräs!!!

Många kommentarer!

Det blev en liten kurs om fästingar och det var ju inte helt fel, rätt miljö och definitivt rätt målgrupp.

Ganska snart bar det av igen över 21:an och in i skogen men lika fort bar det av ut mot asfalten igen, varför vet vi inte men leden hade lagts om på denna sträcka och vi fick vandra irriterande nära framrusande bilar i ett antal kilometrar.

Till sist fick vi ändå syn på en orange pil som skickade oss in mot skogen och tystnaden…skönt.

Tacksamma för att ha kommit in på den riktiga sträckningen igen så bjöd vi oss själva på en andra fikapaus under en jättestor sparbanksek och med utsikt bort mot Finjasjön.

Med påfyllt energiförråd vandrade vi så småningom vidare och gick som vanligt och små- snackade eller vandrade bara tysta i vår egen värld, hur som helst så var vi plötsligt utanför leden, inga markeringar så långt ögat kunde se. Helt om och utkik efter orange markeringar,

tillbaks till senaste vägskälet, inte helt lätt, det tog bara slut. Vi fick söka hjälp hos den lokala befolkningen innan vi hittade tillbaka till spåret. Allt väl?? Nja, bara nästan, nu hade vi blivit av med Gunnar, han hade gått tillbaka för att dokumentera bristerna med markeringen och vi hade gått framåt…DET ÄR BRA ATT DET FINNS MOBILTELEFONER!!!

Nio vandrare igen och full fart framåt men inte så länge, nytt problem, tydlig markering men den ledde rakt ut i sankmarker ( i alla fall vid denna tidpunkten). Vi fick göra en stor runda runt ”träsket” och sedan leta oss bakåt mot leden, det gick men tog lite tid.

Resterande bit av leden gick på ett motionsspår in till Hässleholmsgården där vi avslutade dagens tur.

Sista insatsen gjorde vi på upploppet när vi förpassade en präktig vinbärssnigel från den farliga stigen in i skyddande buskage.

Strålande sol och lite väntetid, så det fick bli en glass innan vi tog ”sovbussen” mot Ängelholm.

Lagom till eftermiddagskaffet rullade vi in i Lergökastaden, lite trötta men nöjda med dagen och vandringen.

Kjell Fjellsén

Kjell bifogar även följande bilder från vandringen:

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:36 Skribent: Kjell Fjellsén