Postrånevandringen 2010

Söndagen den 9 maj     Längd: 12 km

I år var det ca. 500 personer som vandrade från Östra Karup till Margretetorp till minne av postrånet på åsen 1757….om det nu var ett rån???  Det finns historier från den tiden som pekar på att man skulle ha arrangerat det hela till att se ut som ett rån, hela sanningen lär vi aldrig få reda på.

Den första biten från Östra Karup bestod av en lång och ganska brant backe där man, om man var smart, tog det lugnt så att man hade krafter kvar för de resterande 10 kilometrarna uppe på åsen. På krönet fick vi sedan det första energitillskottet(russin) och sedan var det tätt med mat och /eller vätskekontroller hela vägen till Margretetorp

Naturligtvis blev vi ju också rånade under vägen men det var ganska snälla rånare som nöjde sig med en ”grindslant” för att vi skulle få fortsätta vår färd.

Som tack för grindslanten kunde vi lite senare njuta av skön strängmusik, nybryggt kaffe och ”goa kagor” Sedan var det bara backen ner till målet i Margretetorp där vi fick sista kalorikicken i form av glass….en del hade nog hellre tagit en tallrik varm soppa denna gråkalla söndag där regnmolnen till och från släppte ifrån sig några droppar.

Kjell

Turistchefen hade söndagsjour och fullt upp..

Buss till starten i Östra Karup, även här var det kö.

Första backen var lång och jobbig men ....

..på toppen fick vi vår belöning, russin och godis.

Inte pengar men väl vatten bjöd sparbanken på.

Det finns postrån, bankrån och ostrån.

Bara ett träd.

!

Hit men inte längre om ni inte betalar...

Det var några ruskiga typer vi hade att göra med.

Titta, nu är det tomt i min ficka, kan jag få passera nu??

Drottning Kristina..... som skall ha vandrat här på åsen.

Minnessten över postrånet år 1757, då torparen Bengt Nilsson blev nerslagen och rånad på 1680 riksdaler. Postryttaren förde värdepost från Köpenhamn till Christiania (Oslo). Detta tog normalt tre dagar, men denna gång blev posten av förklarliga skäl försenad!

Något brev till oss idag ?

Musik till kaffet.

Bara backen ned mot Margretetorp kvar.

Fin utsikt !

Vandringen avklarad.